FAQ

Är du nyfiken på hur man blir kund eller hur Wint fungerar? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna.

Wint FAQ

Kom igång som kund

Allt du kan tänkas behöva veta innan du blir kund hos Wint.

Jag vill testa Wint gratis. Vad gäller?

Just nu kan du testa Wint gratis i två månader om du signar med Wint innan sista juni. Ingen uppstartskostnad, ingen bindningstid. Erbjudandet gäller ej för dig som är fastighetsmäklare.

Anmäl intresse direkt!

Vad är skillnaden mellan att använda Wint och ett vanligt bokföringsprogram?

Wint är en helhetslösning med allt i ett. Inga moduler som du väljer till, inga tilläggstjänster eller dolda kostnader. Med integration till banken ser vi till att betalningar går iväg i rätt tid. Och vi hämtar själva det vi behöver för att kirra din bokföring.

Hur flyttar jag över min gamla bokföring till Wint?

När du blir kund hos Wint importerar vi din tidigare bokföring i vårt system genom att ladda upp en så kallad SIE-fil. SIE är en standard som gör att du enkelt kan flytta ekonomisk information från ett program till ett annat.

Vi hjälper dig kort och gott att exportera en SIE-fil med din bokföring från ditt gamla bokföringsprogram, för att sedan importera densamma till Wint. Om du har använt dig av en redovisningskonsult eller -byrå tidigare så kan vi ta kontakt med dem för att underlätta flytten. Eventuellt kan vi även behöva bokföra ikapp händelser som ännu inte finns i din gamla bokföring. Detta får du i så fall ett prisförslag på innan vi sätter igång.

Holdingbolag betalar 860 kr/mån hos Wint. Hur får jag det priset?

Ett holdingbolag är per definition ett bolag som äger aktier i andra bolag och därför oftast inte bedriver någon egen verksamhet. För att erbjudas vårt pris till holdingbolag ska ditt bolag uppfylla samtliga nedanstående kriterier:

  1. Bolaget är inte momsregistrerat
  2. Bolaget är inte registrerat som arbetsgivare
  3. Har få bokföringshändelser (max 2 per månad)
  4. Ingen bankkoppling eller gör egna betalningar
  5. Huvudsakligt syfte är att äga och förvalta aktier

Kostar det nåt att koppla Wint till sin bank?

Nej, Wint tar inte ut några sådana avgifter, oavsett vilken bank du har. Däremot kan vissa banker ta ut en årsavgift för kopplingen. Denna varierar från bank till bank.

Vad gör era ekonomer egentligen?

Bakom Wint finns såväl utvecklare som ekonomer och auktoriserade redovisningskonsulter. När vi kombinerar deras kunskap med helt digitala system får vi ut det bästa av två världar. 

Våra ekonomer kvalitetssäkrar bokföringen och ser till att den är korrekt. Tack vare dem kan du lita på att momsen verkligen stämmer, redovisas i tid och blir betald.

Dessutom vet du att det alltid finns någon, med koll på lagar och regler, att prata med om det skulle behövas. När du ber om rådgivning från Wint får du nämligen prata med en expert inom just det område frågan gäller. OM du behöver skatterådgivning får du prata med en skatteexpert, till exempel.

Hur blir jag kund?

Det enklaste sättet att bli kund hos Wint är att fylla i en intresseanmälan här på sajten. Då kommer vi att höra av oss för att ge dig en ordentlig genomgång av både appen och webbgränssnittet. Därefter startar vi upp ditt Wint-konto, hjälper dig att avsluta med din gamla byrå och lägger in dina siffror i vårt system.

Här kan du läsa mer om hur man kommer igång med Wint.

Vad vill du veta mer om?

  • Kvitton

    Får jag godkänna mina anställdas kvitton innan de blir utbetalda?

    Självklart! Ge dig själv rollen Kvittoansvarig så hamnar alla inskickade kvitton hos dig för godkännande innan de bokförs av oss och pengarna betalas ut. Inga konstigheter!

    Vi gör egna utlägg vid inköp. Hur betalar jag ut pengar till mina anställda?

    Utbetalningarna sker automatiskt, så dem behöver du inte oroa dig över. När ett kvitto har skickats in för bokföring tar det ca 1-3 bankdagar innan man har fått tillbaka pengar för sitt utlägg. Det kommer att stå lön på kontoutdraget eftersom vi skickar kvittoutbetalningar med en lönefil.

    Om du skulle vilja kan du ge dig själv (eller någon annan) rollen som Kvittoansvarig. Den personen får då godkänna alla företagets kvitton innan de bokförs och pengarna betalas ut.

    Måste jag spara kvittot efter att jag skickat in det till Wint?

    Ja, än så länge säger lagen att det fysiska kvittot måste sparas (vi lobbar för att dessa uråldriga lagar ska ändras). 

    Vi nöjer oss dock med att se fotot, så du behöver inte häfta kvittot på papper och skicka det till oss. Du behöver bara se till att behålla det så länge lagen kräver (eller tills lagen ändras). Spara det nånstans där det inte är i vägen.

    Vad gör jag med mina kvitton?

    Fota ditt kvitto med Wint-appen, ange vad inköpet gäller och skicka in det i systemet med ett klick. Wints system bokför kostnaden på rätt ställe och ser till att du får tillbaka pengarna för ditt utlägg – de finns på ditt konto inom 1-3 bankdagar.

    När du fotat kvittot kan du tyvärr inte slänga det i närmsta papperskorg, eftersom det måste sparas enligt lag. Placera det i en noga utvald skokartong eller någon annanstans där det inte är i vägen för dig de kommande åren.

  • Lev.fakturor

    Hur gör jag om jag behöver titta på en tidigare faktura?

    Eftersom dina leverantörsfakturor hanteras digitalt finns allting tillgängligt och sökbart i Wints system. Enklare än att bläddra i pärmar med andra ord!

    Hur betalar jag mina fakturor via Wint?

    Du behöver inte själv betala några fakturor när du använder Wint. Allt du behöver göra är att godkänna – dvs bekräfta att fakturan gäller någonting du faktiskt har köpt. När du klickat godkänn ser vi till att fakturan blir betald i tid.

    På så sätt slipper du dubbelhantering. I vanliga system behöver du hantera bokföring en gång, och betalning en annan. Detta är en enklare och snabbare lösning, med både koll och kontroll.

    Mina leverantörer vill skicka pappersfakturor. Hur gör jag?

    Inga problem! När du blir kund hos Wint får du en ny fakturaadress, vilket innebär att alla leverantörer – vare sig de föredrar pappersfakturor eller digitala – skickar sina fakturor dit. 

    Om fakturan är digital: lätt som en plätt - direkt in i systemet. Om den är på papper: inga problem, då skannas den in i systemet. Originalfakturan sparas sedan i ett arkiv på skanningscentralen.

    Kort och gott: du behöver aldrig mer hantera en faktura - vare sig på papper eller digital. Du behöver bara godkänna betalning i Wints system.

    Jag behöver använda kostnadsställen. Funkar det?

    Ja, det går fint. Säg bara till vid uppstarten så visar vi hur det funkar.

  • Årsredovisning

    Tar ni extra betalt för årsredovisning och bokslut?

    Nej, när du varit kund hos oss hela räkenskapsåret ingår både årsbokslut, årsredovisning och bolagsdeklaration i din fasta månadskostnad. Du behöver alltså inte oroa dig för en extra stor faktura kring bokslutstider.

    Däremot tar vi betalt för att göra bokslutet för de månader du inte varit Wint-kund om du skulle börja använda Wint mitt i räkenskapsåret.

    Hanterar ni K3?

    Ja, men mot en extra kostnad. K2 ingår dock i den fasta månadskostnaden.

    Hur snabbt kan jag lämna in min årsredovisning?

    Du behöver inte lämna in den. Vi lämnar in den åt dig i tid och gör din bolagsdeklaration – med ditt godkännande såklart.

    Kan ni hjälpa mig med min privatdeklaration?

    Nej, vi har valt att inte bistå med hjälp kring privatdeklarationer. Nu för tiden är den privata deklarationen i stort sett bara att godkänna, så de flesta klarar av den bra på egen hand. Däremot hjälper vi självklart till att upprätta din K10:a.

  • Skatt & moms

    Påminner ni mig när momsen ska in?

    Eftersom vi sköter hela momsrapporteringen åt dig så du behöver faktiskt inte bli påmind. Däremot kommer du att få en notis i systemet när vi deklarerat och rapporterat din moms. Det sker i regel runt en månad innan det är deadline! I notisen står hur mycket som ska betalas. Godkänn med ett klick så löser vi inbetalningen!

    Kan ni hjälpa till med momsdeklaration, bokslut och andra saker som är kluriga för mig att hålla koll på?

    Självklart! Vi inte bara hjälper till – det är precis det här vi gör! Vi tar hand om hela din ekonomi, så att du slipper hålla koll på viktiga datum, krångliga blanketter och jobbiga siffror. Allt ingår i paketet när du blir kund hos Wint.

    Hur vet jag hur mycket moms jag ska betala/få tillbaka?

    När vi har deklarerat och rapporterat din moms får du en to-do i Wints system. Där står hur mycket du ska betala. Godkänn med ett klick så är det betalat och klart!

    Hur gör jag min momsdeklaration med Wint?

    Den tar vi hand om! Hela hanteringen av din ekonomi sker automatiskt, vilket innebär att vi sköter din momsdeklaration och rapporterar den till Skatteverket. Dessutom ser vi till att den blir betald på rätt dag, så länge du godkänner betalningen. Den 12:e i månaden kommer alltså vara som vilken annan dag som helst för dig.

  • Lön

    Hur hanterar ni förmåner?

    I samband med uppstart går vi igenom med dig vilka löneförmåner ni har i företaget, såsom bilar, friskvårdsbidrag eller liknande. Sedan ser vi till att dessa förmåner bokförs löpande och deklareras enligt alla konstens regler.

    Vad behöver jag göra själv när det gäller lönerna?

    Du, och alla andra som ska få lön, behöver rapportera avvikelser om det finns några sådana. Semester, sjukdom, VAB, övertid, etc. rapporteras enkelt direkt i vårt system. Därefter betalar vi ut löner och fixar så att allt blir korrekt hanterat.

    Hur funkar det med lön om man använder Wint?

    Vi sköter alla våra kunders löner, vare sig du är ensam anställd eller har flera hundra medarbetare. Vi betalar ut lönerna, bokför och skickar ut lönespecifikationer till alla som fått lön. Självklart löser vi arbetsgivardeklarationen också, så att du kan känna dig säker på att hålla dig väl med Skatteverket.

  • Fakturering

    Kan Wint hantera ROT/RUT?

    Jajemen! På Wint gillar vi enkla lösningar på kluriga problem. Därför har vi sett till att du direkt vid skapandet av fakturan till kund samlar all info som Skatteverket behöver. Så här går det till mer exakt:

    1. Du skapar upp din faktura i Wint och fyller på kundkortet för kunden med all nödvändig information. Så som personnummer, fastighetsbeteckning eller lägenhetsnummer

    2. När du sedan skapar upp fakturan fyller du enkelt i vilken typ av arbete du har genomfört, hur många timmar och om det är material kopplat till uppdraget

    3. Wint tar vid och sköter ansökningen av ROT/RUT till Skatteverket

    4. När pengarna från Skatteverket kommer för ert utförda arbete markeras fakturan automatiskt som betald med beloppet som ni fått i ersättning.

    Vill du läsa mer om hur Wint hanterar ROT och RUT? Det kan du göra här!

    Jag jobbar med långvariga projekt. Kan jag periodisera mina kundfakturor?

    Absolut! Om du arbetat med ett projekt under flera månaders tid ska du såklart kunna visa upp i bokföringen att inkomsten (som faktureras efter utfört arbete och avslutat projekt) hör till flera månader.

    När du skapar din faktura i Wint kan du enkelt ange vilka datumintervall som gäller för inkomsten. På så sätt blir dina rapporter över inkomsterna mer rättvisande över tid.

    Jag jobbar med avtalsfakturering mot mina kunder. Funkar det?

    Självklart har Wint stöd för återkommande fakturering. Du skapar bara upp fakturan precis som vanligt och ställer in hur ofta den ska skickas, samt om faktureringen ska ske tills vidare eller fram till ett specifikt stoppdatum. 

    Fakturan skickas därefter automatiskt till din kund på ditt valda fakturadatum. Wint stämmer av med ditt bankkonto och bokför betalningen per automatik när pengarna kommit in på kontot.

    Kan jag skicka påminnelser via er?

    Jajamen!

  • Support

    Kan jag få ut min bokföring om jag lämnar Wint?

    Självklart. Om du tråkigt nog skulle välja att sluta som kund hos Wint kan vi enkelt exportera din bokföring i form av en s.k. SIE-fil som du kan importera i ditt nästa bokföringsprogram. Processen ser likadan ut som när din bokföring importerades i Wint, fast tvärtom.


    Hur vet jag att allt blir rätt?

    För att vi garanterar det, kort och gott. Vårt automatiserade system i kombination med ett standardiserat arbetssätt från duktiga ekonomer gör att vi kan minimera felen.

    Varför får jag ingen kontaktperson hos Wint?

    Vi utgår från ett standardiserat arbetssätt där var och en är expert på just sitt område. Istället för att en ekonom ska hantera alla frågor för en specifik kund, som hos traditionella byråer, kan våra kunder dra nytta av spjutspetskompetens från ett stort antal utvalda ekonomer.

    Effektivt för oss och tryggt för dig!

    Vem vänder jag mig till med frågor eller vill rapportera ett problem?

    Vår support finns tillgänglig på alla arbetsdagar och hjälper dig gärna med dina frågor. Du kontaktar dem enklast genom att använda supportknappen direkt i appen eller webbgränssnittet. 

    När du kontaktar supporten blir du snabbt kopplad till en ekonom med expertis inom just dina frågor. Tekniska frågor eller funderingar om inställningar i vårt system besvaras också genom supportfunktionen.

  • Lagerbolag

    Vad ingår när jag tar över ett lagerbolag från Wint?

    Du får ett färdigregistrerat aktiebolag, ett bankkonto hos SEB, hjälp med registrering av moms, F-skatt och arbetsgivarregistrering, koppling till Wints helhetstjänst samt stöd och rådgivning i uppstartsfasen. Helt gratis.

    Jag har anmält intresse för ett lagerbolag. När kan jag vara igång med mitt företag?

    När du anmält intresse för våra lagerbolag är nästa steg att du kommer att bli kontaktad av någon av våra rådgivare för att berätta lite mer om vilken typ av verksamhet du kommer att starta.

    Vi har oftast flera lagerbolag redo, så om samtalet känns bra börjar vi skriva över ett av dem på dig direkt. Vi sköter hela flytten och hjälper till med registrering av såväl F-skatt som moms samt arbetsgivarregistrering.

    Bolaget har redan ett bankkonto hos SEB och en koppling till Wints tjänst, så i teorin kan du sätta in 25 000 kr i aktiekapital på kontot och komma igång med din business redan nästa dag.

    Kan vem som helst få ett lagerbolag från Wint?

    Ja, så länge du tänker starta en verksamhet som funkar med Wints automatiserade bokföringstjänst. Ditt nya bolag har nämligen 12 månaders bindningstid hos oss.

    Wints tjänst funkar allra bäst för verksamheter som fakturerar sin tid och som inte hanterar stora lager eller använder knepiga betallösningar. Om du ska frilansa, starta konsultverksamhet eller liknande är Wint klockrent för dig, men om du ska starta e-handel eller öppna café funkar det inte riktigt lika bra. Här kan du läsa mer om hur Wint funkar.

    Känner du dig osäker på om den verksamhet du vill starta kommer att funka? Anmäl intresse så reder vi ut det tillsammans innan vi kör igång!

    Vad kostar ett lagerbolag från Wint?

    Ett lagerbolag från Wint kostar ingenting. Nada. Niente. Null.

    Det som andra aktörer kan debitera uppemot 10 000 kr för kan du alltså få helt kostnadsfritt från oss. Du behöver bara sätta in aktiekapitalet (25 000 kr) och köra igång med din business. Ett bankkonto hos SEB och färdiga kopplingar till Wints automatiserade tjänst ingår också.

    När bolaget är igång har du 12 månaders bindningstid hos Wint. Vår helhetstjänst kostar 1 790 kr/mån om du är ensam i bolaget. I den kostnaden ingår all administration, inklusive årsbokslut.

Redo att komma igång med Wint?

Absolut, vi kör!
Räkna ut priset
FAQ