Är du nyfiken på hur man blir kund eller hur Wint fungerar? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna.
Wint är en helhetslösning med allt i ett. Inga moduler som du väljer till, inga tilläggstjänster eller dolda kostnader. Med integration till banken ser vi till att betalningar går iväg i rätt tid. Och vi hämtar själva det vi behöver för att kirra din bokföring.
När du blir kund hos Wint importerar vi din tidigare bokföring i vårt system genom att ladda upp en så kallad SIE-fil. SIE är en standard som gör att du enkelt kan flytta ekonomisk information från ett program till ett annat.
Vi hjälper dig kort och gott att exportera en SIE-fil med din bokföring från ditt gamla bokföringsprogram, för att sedan importera densamma till Wint. Om du har använt dig av en redovisningskonsult eller -byrå tidigare så kan vi ta kontakt med dem för att underlätta flytten. Eventuellt kan vi även behöva bokföra ikapp händelser som ännu inte finns i din gamla bokföring. Detta får du i så fall ett prisförslag på innan vi sätter igång.
Ett holdingbolag är per definition ett bolag som äger aktier i andra bolag och därför oftast inte bedriver någon egen verksamhet. För att erbjudas vårt pris till holdingbolag ska ditt bolag uppfylla samtliga nedanstående kriterier:
Nej, Wint tar inte ut några sådana avgifter, oavsett vilken bank du har. Däremot kan vissa banker ta ut en årsavgift för kopplingen. Denna varierar från bank till bank.
Bakom Wint finns såväl utvecklare som ekonomer och auktoriserade redovisningskonsulter. När vi kombinerar deras kunskap med helt digitala system får vi ut det bästa av två världar.
Våra ekonomer kvalitetssäkrar bokföringen och ser till att den är korrekt. Tack vare dem kan du lita på att momsen verkligen stämmer, redovisas i tid och blir betald.
Dessutom vet du att det alltid finns någon, med koll på lagar och regler, att prata med om det skulle behövas. När du ber om rådgivning från Wint får du nämligen prata med en expert inom just det område frågan gäller. OM du behöver skatterådgivning får du prata med en skatteexpert, till exempel.
Det enklaste sättet att bli kund hos Wint är att fylla i en intresseanmälan här på sajten. Då kommer vi att höra av oss för att ge dig en ordentlig genomgång av både appen och webbgränssnittet. Därefter startar vi upp ditt Wint-konto, hjälper dig att avsluta med din gamla byrå och lägger in dina siffror i vårt system.
Den största skillnaden mellan Wint och en traditionell redovisningsbyrå är att med oss behöver du knappt tänka på din bokföring alls.
Många andra säger samma sak; att de ska digitalisera din bokföring och hjälpa dig med helheten, men så får du ändå sortera fakturor, häfta kvitton, sköta dina betalningar och deklarera din moms. Så blir det inte med oss.
Hos oss räcker det att du godkänner med ett klick när vi ska betala dina leverantörsfakturor, att du fotar och skickar in ditt kvitto om du gjort ett utlägg och att du skapar fakturor när du vill ta betalt av dina kunder.
Du ska alltså välja Wint istället för en vanlig redovisningsbyrå (eller ett digitalt bokföringsprogram) om du vill lägga ner minsta möjliga tid på din ekonomi och mesta möjliga tid på din egentliga verksamhet.
Fota ditt kvitto med Wint-appen, ange vad inköpet gäller och skicka in det i systemet med ett klick. Wints system bokför kostnaden på rätt ställe och ser till att du får tillbaka pengarna för ditt utlägg – de finns på ditt konto inom 1-3 bankdagar.
När du fotat kvittot kan du tyvärr inte slänga det i närmsta papperskorg, eftersom det måste sparas enligt lag. Placera det i en noga utvald skokartong eller någon annanstans där det inte är i vägen för dig de kommande åren.
Utbetalningarna sker automatiskt, så dem behöver du inte oroa dig över. När ett kvitto har skickats in för bokföring tar det ca 1-3 bankdagar innan man har fått tillbaka pengar för sitt utlägg. Det kommer att stå lön på kontoutdraget eftersom vi skickar kvittoutbetalningar med en lönefil.
Om du skulle vilja kan du ge dig själv (eller någon annan) rollen som Kvittoansvarig. Den personen får då godkänna alla företagets kvitton innan de bokförs och pengarna betalas ut.
Självklart! Ge dig själv rollen Kvittoansvarig så hamnar alla inskickade kvitton hos dig för godkännande innan de bokförs av oss och pengarna betalas ut. Inga konstigheter!
Ja, än så länge säger lagen att det fysiska kvittot måste sparas (vi lobbar för att dessa uråldriga lagar ska ändras).
Vi nöjer oss dock med att se fotot, så du behöver inte häfta kvittot på papper och skicka det till oss. Du behöver bara se till att behålla det så länge lagen kräver (eller tills lagen ändras). Spara det nånstans där det inte är i vägen.
Du behöver inte själv betala några fakturor när du använder Wint. Allt du behöver göra är att godkänna – dvs bekräfta att fakturan gäller någonting du faktiskt har köpt. När du klickat godkänn ser vi till att fakturan blir betald i tid.
På så sätt slipper du dubbelhantering. I vanliga system behöver du hantera bokföring en gång, och betalning en annan. Detta är en enklare och snabbare lösning, med både koll och kontroll.
Ja, det går fint. Säg bara till vid uppstarten så visar vi hur det funkar.
Du får en ny fakturaadress av oss, så när du börjar använda Wint säger du bara till dina leverantörer att skicka sina fakturor till den istället. Vi bistår med mallar och instruktioner så att allt går smidigt.
Ta reda på mer om hur Wint fungerar i praktiken i den här artikeln.
Eftersom dina leverantörsfakturor hanteras digitalt finns allting tillgängligt och sökbart i Wints system. Enklare än att bläddra i pärmar med andra ord!
Nej, när du varit kund hos oss hela räkenskapsåret ingår både årsbokslut, årsredovisning och bolagsdeklaration i din fasta månadskostnad. Du behöver alltså inte oroa dig för en extra stor faktura kring bokslutstider.
Däremot tar vi betalt för att göra bokslutet för de månader du inte varit Wint-kund om du skulle börja använda Wint mitt i räkenskapsåret.
Ja, men mot en extra kostnad. K2 ingår dock i den fasta månadskostnaden.
Du behöver inte lämna in den. Vi lämnar in den åt dig i tid och gör din bolagsdeklaration – med ditt godkännande såklart.
Nej, vi har valt att inte bistå med hjälp kring privatdeklarationer. Nu för tiden är den privata deklarationen i stort sett bara att godkänna, så de flesta klarar av den bra på egen hand. Däremot hjälper vi självklart till att upprätta din K10:a.
Eftersom vi sköter hela momsrapporteringen åt dig så du behöver faktiskt inte bli påmind. Däremot kommer du att få en notis i systemet när vi deklarerat och rapporterat din moms. Det sker i regel runt en månad innan det är deadline! I notisen står hur mycket som ska betalas. Godkänn med ett klick så löser vi inbetalningen!
Självklart! Vi inte bara hjälper till – det är precis det här vi gör! Vi tar hand om hela din ekonomi, så att du slipper hålla koll på viktiga datum, krångliga blanketter och jobbiga siffror. Allt ingår i paketet när du blir kund hos Wint.
När vi har deklarerat och rapporterat din moms får du en to-do i Wints system. Där står hur mycket du ska betala. Godkänn med ett klick så är det betalat och klart!
Den tar vi hand om! Hela hanteringen av din ekonomi sker automatiskt, vilket innebär att vi sköter din momsdeklaration och rapporterar den till Skatteverket. Dessutom ser vi till att den blir betald på rätt dag, så länge du godkänner betalningen. Den 12:e i månaden kommer alltså vara som vilken annan dag som helst för dig.
I samband med uppstart går vi igenom med dig vilka löneförmåner ni har i företaget, såsom bilar, friskvårdsbidrag eller liknande. Sedan ser vi till att dessa förmåner bokförs löpande och deklareras enligt alla konstens regler.
Du, och alla andra som ska få lön, behöver rapportera avvikelser om det finns några sådana. Semester, sjukdom, VAB, övertid, etc. rapporteras enkelt direkt i vårt system. Därefter betalar vi ut löner och fixar så att allt blir korrekt hanterat.
Vi sköter alla våra kunders löner, vare sig du är ensam anställd eller har flera hundra medarbetare. Vi betalar ut lönerna, bokför och skickar ut lönespecifikationer till alla som fått lön. Självklart löser vi arbetsgivardeklarationen också, så att du kan känna dig säker på att hålla dig väl med Skatteverket.
Jajemen! På Wint gillar vi enkla lösningar på kluriga problem. Därför har vi sett till att du direkt vid skapandet av fakturan till kund samlar all info som Skatteverket behöver. Så här går det till mer exakt:
1. Du skapar upp din faktura i Wint och fyller på kundkortet för kunden med all nödvändig information. Så som personnummer, fastighetsbeteckning eller lägenhetsnummer
2. När du sedan skapar upp fakturan fyller du enkelt i vilken typ av arbete du har genomfört, hur många timmar och om det är material kopplat till uppdraget
3. Wint tar vid och sköter ansökningen av ROT/RUT till Skatteverket
4. När pengarna från Skatteverket kommer för ert utförda arbete markeras fakturan automatiskt som betald med beloppet som ni fått i ersättning.
Vill du läsa mer om hur Wint hanterar ROT och RUT? Det kan du göra här!
Absolut! Om du arbetat med ett projekt under flera månaders tid ska du såklart kunna visa upp i bokföringen att inkomsten (som faktureras efter utfört arbete och avslutat projekt) hör till flera månader.
När du skapar din faktura i Wint kan du enkelt ange vilka datumintervall som gäller för inkomsten. På så sätt blir dina rapporter över inkomsterna mer rättvisande över tid.
Självklart har Wint stöd för återkommande fakturering. Du skapar bara upp fakturan precis som vanligt och ställer in hur ofta den ska skickas, samt om faktureringen ska ske tills vidare eller fram till ett specifikt stoppdatum.
Fakturan skickas därefter automatiskt till din kund på ditt valda fakturadatum. Wint stämmer av med ditt bankkonto och bokför betalningen per automatik när pengarna kommit in på kontot.
Jajamen!
Självklart. Om du tråkigt nog skulle välja att sluta som kund hos Wint kan vi enkelt exportera din bokföring i form av en s.k. SIE-fil som du kan importera i ditt nästa bokföringsprogram. Processen ser likadan ut som när din bokföring importerades i Wint, fast tvärtom.
För att vi garanterar det, kort och gott. Vårt automatiserade system i kombination med ett standardiserat arbetssätt från duktiga ekonomer gör att vi kan minimera felen.
Vi utgår från ett standardiserat arbetssätt där var och en är expert på just sitt område. Istället för att en ekonom ska hantera alla frågor för en specifik kund, som hos traditionella byråer, kan våra kunder dra nytta av spjutspetskompetens från ett stort antal utvalda ekonomer.
Effektivt för oss och tryggt för dig!
Vår support finns tillgänglig på alla arbetsdagar och hjälper dig gärna med dina frågor. Du kontaktar dem enklast genom att använda supportknappen direkt i appen eller webbgränssnittet.
När du kontaktar supporten blir du snabbt kopplad till en ekonom med expertis inom just dina frågor. Tekniska frågor eller funderingar om inställningar i vårt system besvaras också genom supportfunktionen.
Du får ett färdigregistrerat aktiebolag, ett bankkonto hos SEB, hjälp med registrering av moms, F-skatt och arbetsgivarregistrering, koppling till Wints helhetstjänst samt stöd och rådgivning i uppstartsfasen. Helt gratis.
När du anmält intresse för våra lagerbolag är nästa steg att du kommer att bli kontaktad av någon av våra rådgivare för att berätta lite mer om vilken typ av verksamhet du kommer att starta.
Vi har oftast flera lagerbolag redo, så om samtalet känns bra börjar vi skriva över ett av dem på dig direkt. Vi sköter hela flytten och hjälper till med registrering av såväl F-skatt som moms samt arbetsgivarregistrering.
Bolaget har redan ett bankkonto hos SEB och en koppling till Wints tjänst, så i teorin kan du sätta in 25 000 kr i aktiekapital på kontot och komma igång med din business redan nästa dag.
Ja, så länge du tänker starta en verksamhet som funkar med Wints automatiserade bokföringstjänst. Ditt nya bolag har nämligen 12 månaders bindningstid hos oss.
Wints tjänst funkar allra bäst för verksamheter som fakturerar sin tid och som inte hanterar stora lager eller använder knepiga betallösningar. Om du ska frilansa, starta konsultverksamhet eller liknande är Wint klockrent för dig, men om du ska starta e-handel eller öppna café funkar det inte riktigt lika bra. Här kan du läsa mer om hur Wint funkar.
Känner du dig osäker på om den verksamhet du vill starta kommer att funka? Anmäl intresse så reder vi ut det tillsammans innan vi kör igång!
Ett lagerbolag från Wint kostar ingenting. Nada. Niente. Null.
Det som andra aktörer kan debitera uppemot 10 000 kr för kan du alltså få helt kostnadsfritt från oss. Du behöver bara sätta in aktiekapitalet (25 000 kr) och köra igång med din business. Ett bankkonto hos SEB och färdiga kopplingar till Wints automatiserade tjänst ingår också.
När bolaget är igång har du 12 månaders bindningstid hos Wint. Vår helhetstjänst kostar 1 790 kr/mån om du är ensam i bolaget. I den kostnaden ingår all administration, inklusive årsbokslut.