Dags att flytta bokföringen till Wint? Grymt! För att komma igång ordentligt behöver vi lösa vissa saker tillsammans under uppstarten. Sen kan Wint ta över och sköta hela din ekonomi per automatik. Så här kommer du igång:
Börja med att fylla i formuläret längre ner på sidan så hör vi av oss för att visa dig systemet.
När du bestämt dig för Wint och avtalet är signat får du ditt inlogg. Redan nu finns några uppgifter i din Att göra-lista i Wint. Vi behöver nämligen hjälp att få behörighet till din bank och från Skatteverket.
Om du använt en annan bokföringstjänst eller byrå tidigare så kontaktar vi dem och kollar så att alla siffror landat rätt. Om nåt behöver bokföras ikapp fixar våra ekonomer det.
När dina siffror är på plats går vårt onboarding-team igenom uppstarten med dig. Om det behövs hjälper de till att sätta upp specifika rutiner för ditt bolag.
Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och berättar mer om tjänsten och erbjudandet
Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som handlar om att bli kund.
När du blir kund hos Wint importerar vi din tidigare bokföring i vårt system genom att ladda upp en så kallad SIE-fil. SIE är en standard som gör att du enkelt kan flytta ekonomisk information från ett program till ett annat.
Vi hjälper dig kort och gott att exportera en SIE-fil med din bokföring från ditt gamla bokföringsprogram, för att sedan importera densamma till Wint. Om du har använt dig av en redovisningskonsult eller -byrå tidigare så kan vi ta kontakt med dem för att underlätta flytten. Eventuellt kan vi även behöva bokföra ikapp händelser som ännu inte finns i din gamla bokföring. Detta får du i så fall ett prisförslag på innan vi sätter igång.
Det enklaste sättet att bli kund hos Wint är att fylla i en intresseanmälan här på sajten. Då kommer vi att höra av oss för att ge dig en ordentlig genomgång av både appen och webbgränssnittet. Därefter startar vi upp ditt Wint-konto. Dessutom hjälper vi dig att avsluta med din gamla byrå eller bokföringstjänst och lägger in dina siffror i vårt system.
Japp, men det är en kort uppsägningstid. Vi tillämpar en månads uppsägningstid från och med följande månadsskifte. På så sätt kan vi försäkra oss om att vi lämnar över schyssta och korrekta siffror när du går vidare. Lika enkelt som det är att skaffa eller byta till Wint, lika enkelt ska det vara att lämna oss. För helt ärligt, ingen tjänar på långa och utdragna processet. Vi finns ju till för att göra det enkelt att driva företag.
Nej, Wint tar inte ut några sådana avgifter, oavsett vilken bank du har. Däremot kan vissa banker ta ut en årsavgift för kopplingen. Denna varierar från bank till bank.
Den största skillnaden mellan Wint och en traditionell redovisningsbyrå är att med oss behöver du knappt tänka på din bokföring alls.
Många andra säger samma sak; att de ska digitalisera din bokföring och hjälpa dig med helheten, men så får du ändå sortera fakturor, häfta kvitton, sköta dina betalningar och deklarera din moms. Så blir det inte med oss.
Hos oss räcker det att du godkänner med ett klick när vi ska betala dina leverantörsfakturor, att du fotar och skickar in ditt kvitto om du gjort ett utlägg och att du skapar fakturor när du vill ta betalt av dina kunder.
Du ska alltså välja Wint istället för en vanlig redovisningsbyrå (eller ett digitalt bokföringsprogram) om du vill lägga ner minsta möjliga tid på din ekonomi och mesta möjliga tid på din egentliga verksamhet.
Bakom Wint finns såväl utvecklare som ekonomer och auktoriserade redovisningskonsulter. När vi kombinerar deras kunskap med helt digitala system får vi ut det bästa av två världar.
Våra ekonomer kvalitetssäkrar bokföringen och ser till att den är korrekt. Tack vare dem kan du lita på att momsen verkligen stämmer, redovisas i tid och blir betald.
Dessutom vet du att det alltid finns någon, med koll på lagar och regler, att prata med om det skulle behövas. När du ber om rådgivning från Wint får du nämligen prata med en expert inom just det område frågan gäller. OM du behöver skatterådgivning får du prata med en skatteexpert, till exempel.