Så kommer du igång med Wint

Dags att flytta bokföringen till Wint? Grymt! För att komma igång ordentligt behöver vi lösa vissa saker tillsammans under uppstarten. Sen kan Wint ta över och sköta hela din ekonomi per automatik. Så här kommer du igång:

Hoppa till intresseanmälan

Just nu!

Prova Wint helt gratis, året ut!

Anmäl intresse

Börja med att fylla i formuläret längre ner på sidan så hör vi av oss för att visa dig systemet.

Ditt Wint-konto startas upp

När du bestämt dig för Wint och avtalet är signat får du ditt inlogg. Redan nu finns några uppgifter i din Att göra-lista i Wint. Vi behöver nämligen hjälp att få behörighet till din bank och från Skatteverket.

Vi flyttar över din bokföring

Om du använt en annan bokföringstjänst eller byrå tidigare så kontaktar vi dem och kollar så att alla siffror landat rätt. Om nåt behöver bokföras ikapp fixar våra ekonomer det.

Dags för onboarding

När dina siffror är på plats går vårt onboarding-team igenom uppstarten med dig. Om det behövs hjälper de till att sätta upp specifika rutiner för ditt bolag.

Dröm! Wint är grejen för mig!

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och berättar mer om tjänsten och erbjudandet.

Har du några frågor?

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som handlar om att bli kund.

Vad behöver jag som kund ha koll på?

Inte så mycket alls, faktiskt. När vi behöver din hjälp lägger vi en to-do i din att göra-lista som du ser antingen i appen eller i webbgränssnittet. Det handlar oftast om att godkänna betalning av fakturor, moms, lön eller liknande.

Kvitton som ska redovisas får du också ta ansvar för att skicka in och om du vill ha betalt från dina kunder behöver du skapa fakturorna själv. Mer än så behöver du inte hålla koll på, resten sköter vår automatiserade bokföringslösning tillsammans med våra ekonomer.

Vad behöver jag som kund göra?

Vi strävar efter att automatisera ert bolags ekonomi så mycket som möjligt. Du som kund ska alltså lägga minsta möjliga tid på löpande ekonomihantering och istället lägga din administrativa tid på att fatta väl underbyggda beslut.

Det finns dock tre saker vi inte kan göra utan lite hjälp från dig:

1. Vi betalar inga leverantörsfakturor utan ditt godkännande. Det är ju trots allt dina pengar det handlar om. Därför får du en notis när det finns en faktura att betala. Då kan du godkänna – eller komplettera – med ett klick. Då genomförs betalningen och kostnaden bokförs automatiskt.

2. Vi kan inte se om du gjort utlägg för inköp till företaget, dvs när du inte betalat via faktura. Därför ser vi gärna att du fotar och skickar in dina kvitton i appen så fort som möjligt efter köpet. Då bokförs inköpet automatiskt och du får pengar för ditt utlägg inom ett par dagar.

3. Vi kan inte heller veta när du har utfört ett jobb som du vill ha betalt för. Därför får du skapa dina fakturor själv. Det gör du enkelt i vårt system – det mesta är förifyllt – och skickar fakturan digitalt med ett knapptryck.

Allt annat, såsom löpande bokföring, momsdeklarationer, betalningar och bokslut, sköter Wints system åt dig. Här kan du läsa mer om hur Wint fungerar i praktiken.

Vad innebär egentligen automatiserad bokföring?

Wint är en helhetslösning med allt i ett. Inga moduler som du väljer till, inga tilläggstjänster eller dolda kostnader. Med integration till banken ser vi till att betalningar går iväg i rätt tid. Och vi hämtar själva det vi behöver för att kirra din bokföring.

Har ni någon uppsägningstid?

Japp, men det är en kort uppsägningstid. Vi tillämpar en månads uppsägningstid från och med följande månadsskifte. På så sätt kan vi försäkra oss om att vi lämnar över schyssta och korrekta siffror när du går vidare. Lika enkelt som det är att skaffa eller byta till Wint, lika enkelt ska det vara att lämna oss. För helt ärligt, ingen tjänar på långa och utdragna processet. Vi finns ju till för att göra det enkelt att driva företag.

Vilka bolagsformer stödjer ni?

I dagsläget har vi vissa begränsningar i vilken typ av bolag vi tar in som kunder. För närvarande tar vi enbart in aktiebolag och har därför stopp för nya kunder som driver enskilda firmor, handelsbolag, ideella föreningar, eller liknande. Det bästa är att du hör av dig så tar vi en diskussion om ifall du kan använda Wint i ditt företag eller inte. För oss är det viktigt att allt flyter på som det ska och att du som företagare får den upplevelse du förtjänar - att göra så lite som möjligt med ditt företags ekonomi.

Vilka banker har ni stöd för?

Wint har stöd för alla stora banker såsom SEB, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank, Swedbank och Sparbankerna, samt ett antal mer nischade banker som till exempel Länsförsäkringar, ICA Banken, Ålandsbanken och Ekobanken. 

Vissa banker är smidigare än andra när det gäller att koppla på digitala tjänster, men det brukar gå att lösa med de flesta.