Så kommer du igång med Wint

Dags att flytta bokföringen till Wint? Grymt! För att komma igång ordentligt behöver vi lösa vissa saker tillsammans under uppstarten. Sen kan Wint ta över och sköta hela din ekonomi per automatik. Så här går uppstarten till:

Hoppa till intresseanmälan

Just nu!

Prova Wint helt gratis, året ut!

Anmäl intresse

Börja med att fylla i formuläret längre ner på sidan så hör vi av oss för att visa dig systemet.

Ditt Wint-konto startas upp

När du bestämt dig för Wint och avtalet är signat får du ditt inlogg. Redan nu finns några uppgifter i din Att göra-lista i Wint. Vi behöver nämligen hjälp att få behörighet till din bank och från Skatteverket.

Vi flyttar över din bokföring

Om du använt en annan bokföringstjänst eller byrå tidigare så kontaktar vi dem och kollar så att alla siffror landat rätt. Om nåt behöver bokföras ikapp fixar våra ekonomer det.

Dags för onboarding

När dina siffror är på plats går vårt onboarding-team igenom uppstarten med dig. Om det behövs hjälper de till att sätta upp specifika rutiner för ditt bolag.

Dröm! Wint är grejen för mig!

Just nu kan du prova Wint helt gratis i två månader.* Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och berättar mer om tjänsten och erbjudandet.

* Du som signar innan sista juni och startar upp i juli får de två första månaderna kostnadsfritt. Ingen uppstartskostnad. Ingen bindningstid. (Erbjudandet gäller ej fastighetsmäklare)

Har du några frågor?

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som handlar om att bli kund.

Vad behöver jag som kund ha koll på?

Inte så mycket. När vi behöver din hjälp lägger vi en to-do i din att göra-lista i appen eller i webbgränssnittet. Det handlar oftast om att godkänna betalning av fakturor, moms, lön eller liknande.

Kvitton som ska redovisas får du också ta ansvar för att skicka in och om du vill ha betalt från dina kunder behöver du skapa fakturorna själv. Mer än så behöver du inte hålla koll på.

Vilka banker har ni stöd för?

Vi har stöd för alla stora banker såsom SEB, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank, Swedbank och Sparbankerna, samt ett antal mer nischade banker som till exempel Länsförsäkringar, ICA Banken, Ålandsbanken och Ekobanken. 

Vissa banker är smidigare än andra när det gäller att koppla på digitala tjänster, men det brukar gå att lösa med de flesta. 

Vad gör era ekonomer egentligen?

Bakom Wint finns såväl utvecklare som ekonomer och auktoriserade redovisningskonsulter. När vi kombinerar deras kunskap med helt digitala system får vi ut det bästa av två världar. 

Våra ekonomer kvalitetssäkrar bokföringen och ser till att den är korrekt. Tack vare dem kan du lita på att momsen verkligen stämmer, redovisas i tid och blir betald.

Dessutom vet du att det alltid finns någon, med koll på lagar och regler, att prata med om det skulle behövas. När du ber om rådgivning från Wint får du nämligen prata med en expert inom just det område frågan gäller. OM du behöver skatterådgivning får du prata med en skatteexpert, till exempel.

Måste jag bokföra om jag använder Wint?

Självklart inte! Du använder ju Wint för att slippa sånt som nästan alla företagare tycker är tråkigt – som bokföring, momsdeklarationer och skattesatser. Gött va?

Vilka bolagsformer stödjer ni?

I dagsläget har vi vissa begränsningar i vilken typ av bolag vi tar in som kunder. För närvarande tar vi enbart in aktiebolag och har därför stopp för nya kunder som driver enskilda firmor, handelsbolag, ideella föreningar, m.m. Hör av dig så tar vi en diskussion om ifall du kan använda Wint i ditt företag.

Kostar det nåt att koppla Wint till sin bank?

Nej, Wint tar inte ut några sådana avgifter, oavsett vilken bank du har. Däremot kan vissa banker ta ut en årsavgift för kopplingen. Denna varierar från bank till bank.