Dags att flytta bokföringen till Wint? Grymt! För att komma igång ordentligt behöver vi lösa vissa saker tillsammans under uppstarten. Sen kan Wint ta över och sköta hela din ekonomi per automatik. Så här går uppstarten till:
Börja med att fylla i formuläret längre ner på sidan så hör vi av oss för att visa dig systemet.
När du bestämt dig för Wint och avtalet är signat får du ditt inlogg. Redan nu finns några uppgifter i din Att göra-lista i Wint. Vi behöver nämligen hjälp att få behörighet till din bank och från Skatteverket.
Om du använt en annan bokföringstjänst eller byrå tidigare så kontaktar vi dem och kollar så att alla siffror landat rätt. Om nåt behöver bokföras ikapp fixar våra ekonomer det.
När dina siffror är på plats går vårt onboarding-team igenom uppstarten med dig. Om det behövs hjälper de till att sätta upp specifika rutiner för ditt bolag.
Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som handlar om att bli kund.
Nej, Wint tar inte ut några sådana avgifter, oavsett vilken bank du har. Däremot kan vissa banker ta ut en årsavgift för kopplingen. Denna varierar från bank till bank.
Den största skillnaden mellan Wint och en traditionell redovisningsbyrå är att med oss behöver du knappt tänka på din bokföring alls.
Många andra säger samma sak; att de ska digitalisera din bokföring och hjälpa dig med helheten, men så får du ändå sortera fakturor, häfta kvitton, sköta dina betalningar och deklarera din moms. Så blir det inte med oss.
Hos oss räcker det att du godkänner med ett klick när vi ska betala dina leverantörsfakturor, att du fotar och skickar in ditt kvitto om du gjort ett utlägg och att du skapar fakturor när du vill ta betalt av dina kunder.
Du ska alltså välja Wint istället för en vanlig redovisningsbyrå (eller ett digitalt bokföringsprogram) om du vill lägga ner minsta möjliga tid på din ekonomi och mesta möjliga tid på din egentliga verksamhet.
Vi strävar efter att automatisera så mycket som möjligt. Du som kund ska lägga minsta möjliga tid på löpande ekonomihantering och istället lägga din administrativa tid på att fatta väl underbyggda beslut.
Det finns dock tre saker vi inte kan göra utan lite hjälp från dig:
1. Vi betalar inga leverantörsfakturor utan ditt godkännande. Det är ju trots allt dina pengar det handlar om. Därför får du en notis när det finns en faktura att betala. Då kan du godkänna – eller komplettera – med ett klick. Då genomförs betalningen och kostnaden bokförs automatiskt.
2. Vi kan inte se om du gjort utlägg för inköp till företaget, dvs när du inte betalat via faktura. Därför ser vi gärna att du fotar och skickar in dina kvitton i appen så fort som möjligt efter köpet. Då bokförs inköpet automatiskt och du får pengar för ditt utlägg inom ett par dagar.
3. Vi kan inte heller veta när du har utfört ett jobb som du vill ha betalt för. Därför får du skapa dina fakturor själv. Det gör du enkelt i vårt system – det mesta är förifyllt – och skickar fakturan digitalt med ett knapptryck.
Allt annat, såsom löpande bokföring, momsdeklarationer, betalningar och bokslut, sköter Wints system åt dig. Här kan du läsa mer om hur Wint fungerar i praktiken.
När du blir kund hos Wint importerar vi din tidigare bokföring i vårt system genom att ladda upp en så kallad SIE-fil. SIE är en standard som gör att du enkelt kan flytta ekonomisk information från ett program till ett annat.
Vi hjälper dig kort och gott att exportera en SIE-fil med din bokföring från ditt gamla bokföringsprogram, för att sedan importera densamma till Wint. Om du har använt dig av en redovisningskonsult eller -byrå tidigare så kan vi ta kontakt med dem för att underlätta flytten. Eventuellt kan vi även behöva bokföra ikapp händelser som ännu inte finns i din gamla bokföring. Detta får du i så fall ett prisförslag på innan vi sätter igång.
Inte så mycket. När vi behöver din hjälp lägger vi en to-do i din att göra-lista i appen eller i webbgränssnittet. Det handlar oftast om att godkänna betalning av fakturor, moms, lön eller liknande.
Kvitton som ska redovisas får du också ta ansvar för att skicka in och om du vill ha betalt från dina kunder behöver du skapa fakturorna själv. Mer än så behöver du inte hålla koll på.
I dagsläget har vi vissa begränsningar i vilken typ av bolag vi tar in som kunder. För närvarande tar vi enbart in aktiebolag och har därför stopp för nya kunder som driver enskilda firmor, handelsbolag, ideella föreningar, m.m. Hör av dig så tar vi en diskussion om ifall du kan använda Wint i ditt företag.