FAQ

Lagerbolag

För fastighetsmäklare

Fastighetsbyrån - Blivande kund

Fastighetsbyrån - Befintlig kund

Kom igång som kund

Fakturering

Leverantörsfakturor

Kvitton

Skatt- & momsdeklaration

Lön & arbetsgivaravgifter

Årsredovisning & bokslut

Support

FAQ

Kom igång som kund

Allt du kan tänkas behöva veta innan du blir kund hos Wint.

Vad är skillnaden mellan att använda Wint och ett vanligt bokföringsprogram?

Wint är en helhetslösning med allt i ett. Inga moduler som du väljer till, inga tilläggstjänster eller dolda kostnader. Med integration till banken ser vi till att betalningar går iväg i rätt tid. Och vi hämtar själva det vi behöver för att kirra din bokföring.

Hur flyttar jag över min gamla bokföring till Wint?

När du blir kund hos Wint importerar vi din tidigare bokföring i vårt system genom att ladda upp en så kallad SIE-fil. SIE är en standard som gör att du enkelt kan flytta ekonomisk information från ett program till ett annat.

Vi hjälper dig kort och gott att exportera en SIE-fil med din bokföring från ditt gamla bokföringsprogram, för att sedan importera densamma till Wint. Om du har använt dig av en redovisningskonsult eller -byrå tidigare så kan vi ta kontakt med dem för att underlätta flytten. Eventuellt kan vi även behöva bokföra ikapp händelser som ännu inte finns i din gamla bokföring. Detta får du i så fall ett prisförslag på innan vi sätter igång.

Holdingbolag betalar 810 kr/mån hos Wint. Hur får jag det priset?

Ett holdingbolag är per definition ett bolag som äger aktier i andra bolag och därför oftast inte bedriver någon egen verksamhet. För att erbjudas vårt pris till holdingbolag ska ditt bolag uppfylla samtliga nedanstående kriterier:

  1. Bolaget är inte momsregistrerat
  2. Bolaget är inte registrerat som arbetsgivare
  3. Har få bokföringshändelser (max 2 per månad)
  4. Ingen bankkoppling eller gör egna betalningar
  5. Huvudsakligt syfte är att äga och förvalta aktier

Kostar det nåt att koppla Wint till sin bank?

Nej, Wint tar inte ut några sådana avgifter, oavsett vilken bank du har. Däremot kan vissa banker ta ut en årsavgift för kopplingen. Denna varierar från bank till bank.

Vad gör era ekonomer egentligen?

Bakom Wint finns såväl utvecklare som ekonomer och auktoriserade redovisningskonsulter. När vi kombinerar deras kunskap med helt digitala system får vi ut det bästa av två världar. 

Våra ekonomer kvalitetssäkrar bokföringen och ser till att den är korrekt. Tack vare dem kan du lita på att momsen verkligen stämmer, redovisas i tid och blir betald.

Dessutom vet du att det alltid finns någon, med koll på lagar och regler, att prata med om det skulle behövas. När du ber om rådgivning från Wint får du nämligen prata med en expert inom just det område frågan gäller. OM du behöver skatterådgivning får du prata med en skatteexpert, till exempel.

Hur blir jag kund?

Det enklaste sättet att bli kund hos Wint är att fylla i en intresseanmälan här på sajten. Då kommer vi att höra av oss för att ge dig en ordentlig genomgång av både appen och webbgränssnittet. Därefter startar vi upp ditt Wint-konto, hjälper dig att avsluta med din gamla byrå och lägger in dina siffror i vårt system.

Här kan du läsa mer om hur man kommer igång med Wint.

Varför ska jag använda Wint istället för en vanlig redovisningsbyrå?

Den största skillnaden mellan Wint och en traditionell redovisningsbyrå är att med oss behöver du knappt tänka på din bokföring alls. 

Många andra säger samma sak; att de ska digitalisera din bokföring och hjälpa dig med helheten, men så får du ändå sortera fakturor, häfta kvitton, sköta dina betalningar och deklarera din moms. Så blir det inte med oss. 

Hos oss räcker det att du godkänner med ett klick när vi ska betala dina leverantörsfakturor, att du fotar och skickar in ditt kvitto om du gjort ett utlägg och att du skapar fakturor när du vill ta betalt av dina kunder.

Du ska alltså välja Wint istället för en vanlig redovisningsbyrå (eller ett digitalt bokföringsprogram) om du vill lägga ner minsta möjliga tid på din ekonomi och mesta möjliga tid på din egentliga verksamhet.

För ett mer utförligt svar, läs vår artikel "Därför ska du välja Wint istället för en vanlig redovisningsbyrå – fem skäl".

Vad behöver jag som kund göra?

Vi strävar efter att automatisera så mycket som möjligt. Du som kund ska lägga minsta möjliga tid på löpande ekonomihantering och istället lägga din administrativa tid på att fatta väl underbyggda beslut.

Det finns dock tre saker vi inte kan göra utan lite hjälp från dig:

1. Vi betalar inga leverantörsfakturor utan ditt godkännande. Det är ju trots allt dina pengar det handlar om. Därför får du en notis när det finns en faktura att betala. Då kan du godkänna – eller komplettera – med ett klick. Då genomförs betalningen och kostnaden bokförs automatiskt.

2. Vi kan inte se om du gjort utlägg för inköp till företaget, dvs när du inte betalat via faktura. Därför ser vi gärna att du fotar och skickar in dina kvitton i appen så fort som möjligt efter köpet. Då bokförs inköpet automatiskt och du får pengar för ditt utlägg inom ett par dagar.

3. Vi kan inte heller veta när du har utfört ett jobb som du vill ha betalt för. Därför får du skapa dina fakturor själv. Det gör du enkelt i vårt system – det mesta är förifyllt – och skickar fakturan digitalt med ett knapptryck.

Allt annat, såsom löpande bokföring, momsdeklarationer, betalningar och bokslut, sköter Wints system åt dig. Här kan du läsa mer om hur Wint fungerar i praktiken.

Vilka banker har ni stöd för?

Vi har stöd för alla stora banker såsom SEB, Handelsbanken, Nordea, Danske Bank, Swedbank och Sparbankerna, samt ett antal mer nischade banker som till exempel Länsförsäkringar, ICA Banken, Ålandsbanken och Ekobanken. 

Vissa banker är smidigare än andra när det gäller att koppla på digitala tjänster, men det brukar gå att lösa med de flesta. 

Vilka bolagsformer stödjer ni?

I dagsläget har vi vissa begränsningar i vilken typ av bolag vi tar in som kunder. För närvarande tar vi enbart in aktiebolag och har därför stopp för nya kunder som driver enskilda firmor, handelsbolag, ideella föreningar, m.m. Hör av dig så tar vi en diskussion om ifall du kan använda Wint i ditt företag.

Har ni någon uppsägningstid?

Ja, vi tillämpar en månads uppsägningstid från och med följande månadsskifte. På så sätt kan vi försäkra oss om att vi lämnar över schyssta och korrekta siffror när du går vidare.

Hur kan ni ha så låga priser om ni ska sköta hela min ekonomi?

Vårt system bygger på att i största möjliga mån automatisera den löpande bokföringen för att minimera manuell handpåläggning. Det är också så vi kan garantera att allting blir rätt. 

Vid specialfall där människor behöver rycka in har vi en standardiserad arbetsprocess som gör att arbetet flyter på effektivt. På så sätt kan vi också hålla nere din kostnad, trots att vi hanterar hela din ekonomi.

Måste jag bokföra om jag använder Wint?

Självklart inte! Du använder ju Wint för att slippa sånt som nästan alla företagare tycker är tråkigt – som bokföring, momsdeklarationer och skattesatser. Gött va?

Vad behöver jag som kund ha koll på?

Inte så mycket. När vi behöver din hjälp lägger vi en to-do i din att göra-lista i appen eller i webbgränssnittet. Det handlar oftast om att godkänna betalning av fakturor, moms, lön eller liknande.

Kvitton som ska redovisas får du också ta ansvar för att skicka in och om du vill ha betalt från dina kunder behöver du skapa fakturorna själv. Mer än så behöver du inte hålla koll på.

Kommer jag få lika bra koll på min ekonomi om jag lämnar över hanteringen till Wint?

Definitivt! Kanske till och med bättre. För helt ärligt, hur ofta har du skapat realtidsgrafer över hur det går för ditt företag?

När du använder Wint – och är noga med att beta av din Att göra-lista – sker den mesta bokföringen direkt, vilket innebär att alla rapporter du ser i systemet är uppdaterade och visar exakt hur din ekonomi ser ut. Aldrig mer behöver du vänta i veckor på att få en resultatrapport (över din egen ekonomi!) från din redovisningsbyrå. Win!

Redo att komma igång med Wint?