Övergången till Wint är enkel. Vi hjälper till med alla stegen och har färdiga rutiner för att det ska vara så smidigt som möjligt för dig som kund. Vi kommer att samla in er tidigare bokföring och se till att siffrorna landar rätt, och vårt onboarding-team står redo att gå igenom uppstarten med dig.
Betalfilerna går från Wint varje kväll. Alla betalningar som har godkänts av dig innan kl 17.15 går iväg samma dag och din säljare har pengarna på sitt konto dagen efter. Godkänner du utbetalningen efter kl 17.15 går pengarna påföljande dag.
Säljaren av ett objekt räknas som leverantör och köparen räknas som kund i Wint.
Det innebär att köparen ska betala in en handpenning som motsvarar summan på den kundfaktura som automatiskt skapats i Wint. När handpenningen är betald ska den (minus provision) vidare till säljaren, varför det skapas en leverantörsfaktura som du får godkänna innan betalning.
Handpenning in – kommer från era köpare = kundfakturor i Wint
Handpenning ut = ska till era säljare = leverantörsfakturor i Wint
Provision = pengar in till bolaget = kundfakturor i Wint
Ja, när du är inloggad i Wint kan du se handpenningens status genom att gå in under Kundfakturor i menyn och filtrera på till exempel köparens namn, summa eller liknande.
Så snart handpenningen är inbetald skickar Wint data tillbaka till ert affärssystem (under förutsättning att vi har en integration till det) som bockar i att handpenningen är erlagd, samma för när handpenningen blivit utbetald.
Du behöver fylla i alla uppgifter i ert affärssystem som vanligt, och markera ett objekt som sålt. Om vi har en integration mot ert affärssystem behöver du sedan bara invänta att en leverantörsfaktura för utbetalning dyker upp i Wint. När allt är grönt så godkänner du den. Resten löser Wint. Säljaren får sin del av handpenningen och provisionen hamnar på bolagets konto.
Om vi har en integration mot ert affärssystem är det supersmidigt! När du markerar ett objekt som sålt i ert affärssystem kommer informationen direkt in i Wint (tänk därför på att fylla i alla uppgifter innan du markerar som sålt).
När informationen kommer in till Wint skapas det automatiskt upp en kundfaktura på handpenningsbeloppet. Denna är utställd i köparens namn och ligger i systemet och väntar på att köparen ska betala in handpenningen på banken. Wint stämmer automatiskt av bankkontot och håller koll på att pengarna kommer in i tid.
Så snart handpenningen kommit in på banken skapas istället en leverantörsfaktura upp i Wint, för att betala ut handpenning minus provision till säljaren. Denna är utställd i säljarens namn och du som mäklare får en notis i Wint-appen om att du ska godkänna betalningen.
Om allt stämmer och eventuella förbehåll är släckta så godkänner du betalningen. Wint ser då till att säljaren får sin del av handpenningen och att provisionen går iväg till bolagets konto.