Vi tar det från början. Bokslut är en sammanställning av ditt bolags finansiella år. Men det finns olika bokslut för olika typer av företag, och i den här artikeln går vi igenom det som gäller för aktiebolag. Så när det är dags för bokslut, hur gör man då? Det är ganska mycket att tänka på om man inte anlitar någon att göra det, eller använder en bokföringstjänst som faktiskt gör din bokföring löpande, men beta av punkt för punkt så ska det gå! Så här gör du.
Skicka in kompletta underlag på alla transaktioner och färdigställ bokföringen
Det är nu alla papper ska på bordet. Alla kvitton ska vara upphittade, och redovisade. Alla fakturor för det arbete du gjort under året ska vara skickade och du behöver ha koll på att allt du har köpt är redovisat och bokfört. Det är viktigt att även stämma av bank- och skattekontot, så att alla transaktioner blivit bokförda och att saldot stämmer.
Det kan även finnas transaktioner som ska bokföras men som inte syns på bank- eller skattekontot, glöm inte dem. Det är ju det här som sammantaget utgör själva bokföringen och det är viktigt att det blir rätt, dels för att få en korrekt bild av hur företaget går men också för att inte bli felbeskattad.
Läs mer: Allt du behöver veta om bokslut, årsredovisning och budget
Gå igenom balans- och resultaträkningen
När du nu skickat in och bokfört årets transaktioner är det dags att gå igenom balans- och resultaträkningen. Du behöver gå igenom både dina tillgångar, dina skulder och ditt eget kapital för att se så att allt stämmer. Här nedan kan du se mer i detalj vad som ska gås igenom. Häng på!
Se över dina tillgångar
Tillgångarna är till exempel dina pengar på banken och andra investeringar, som kapitalförsäkringar. Det är också fakturor du skickat, men inte fått betalt för än. Eller inventarier som bolaget investerat i. Här behöver du se över att de bokförda tillgångarna stämmer överens med de faktiska tillgångarna på bokslutsdagen. Exempelvis så ska ditt utgående saldo på banken på bokslutsdagen vara samma som ditt bokförda saldo på kontot efter att du bokfört årets alla in-och utbetalningar.
Kontrollera dina skulder och eget kapital
Skulder visar det du ska betala framöver. Det vill säga planerade utgifter, såsom leverantörsskulder och arbetsgivaravgifter eller moms som ska betalas till skatteverket. Har du lån är även de en skuld.
Förenklat, för mindre företag så är så här - det egna kapitalet utgörs av det tillgångar som ägarna har skjutit in i bolaget samt den vinst som man har låtit vara kvar i bolaget. Har du ett större bolag är det annat som gäller.
Läs också: Hur mycket moms ska jag som konsult lägga på min tjänst?
Är alla intäkter och kostnader på rätt år?
Har du fakturerat allt du ska fakturera i år? Det är nämligen viktigt att du fakturerar på rätt sida året, alltså för det arbete du utfört under året som gått. Om du fakturerar i förskott eller efterskott behöver du periodisera så att intäkten bokförs på rätt år. Och samma sak gäller kostnader, betalar du din hyra i förskott så måste den periodiseras, då blir resultatet rätt och du tar inte en kostnad för 2024 i ditt bokslut för 2023.