Sex TV-seriekaraktärer du behöver i ditt företag

Sex TV-seriekaraktärer du behöver i ditt företag

  • People & organisation
  • 1 Feb
    2019

För att bygga ett framgångsrikt företag krävs en grym ensemble av duktiga människor. Personer som tar kommandot, får saker att hända och inspirerar sina kollegor. Men också några som är lite motvalls och andra som jobbar i det tysta. Wints medarbetare Samuel Skantz har hittat sitt dreamteam i karaktärer från populära TV-serier.

Det som skiljer många framgångsrika företagare från de mindre framgångsrika är deras förmåga att bygga starka team. Den som lyckas har nämligen insett fördelen med att omge sig av människor som får kollektivet att växa.

Men vilka personlighetsdrag behövs i en personalstyrka för att nå framgång? Vilka karaktärer behövs för att bygga ett dreamteam? Under några sjukdagar i soffan började jag bygga mitt eget lag, där dessa sex karaktärer från populära TV-serier fick utgöra grunden. Håller du med?

1. Jon Snow (Game of Thrones)

Alla företag behöver en orädd, självsäker och karismatisk ledare; någon som kollegorna följer naturligt; nån som är redo att ta sig an tuffa utmaningar och arbeta stenhårt för att uppnå era gemensamma mål.

Bolagets Jon Snow är en pragmatisk lagbyggare och en populär kollega för att hen är inspirerande, direkt och ärlig. Även om hen aldrig räds en utmaning fokuserar den här karaktären alltid på att jobba mot mål som ska göra en större övergripande nytta för bolaget.

Inga hinder är för höga, inga motståndare för många. När Jon Snow beslutat sig för någonting kommer hen att slutföra det. Och när hen samlat trupperna är det full fart framåt som gäller.

2. Saul Berenson (Homeland)

Med sitt imponerande helikopterperspektiv är Saul Berenson-karaktären en ovärderlig strateg och ledare i bolaget. Trots (eller tack vare?) sin senioritet i branschen har hen en förmåga att förnya sig själv och sina idéer för att de alltid ska passa som handen i handsken på marknaden.

Du som har en Saul Berenson i ditt företag har en person som tänker framåt och drömmer stort – någon som tycks veta vad som ska hända innan det händer och som därför redan har presenterat sin idé för hur ni ska rycka ifrån konkurrenterna.

Även om den här typen av personer inte alltid skräder orden och kan framstå som lite hård ibland har de även en mjuk och beskyddande sida samt naturliga ledaregenskaper. När Saul ger sin bild av en situation vet man att den allt som oftast är korrekt.

3. Meredith Grey (Grey’s Anatomy)

Ett bolag utan en Meredith Grey vore som … Seattle Grace Hospital utan Meredith Grey. Det skulle kort och gott inte vara så mycket att ha.

I den här personen har du en enastående kollega och en kreativ, kompetent och proaktiv medarbetare. Liksom sin serie-förlaga brinner hen för att förbättra världen på sitt eget sätt. Hen är en hjälte som rycker in där det behövs, är expert på att sätta sig in i kundernas behov och riktigt duktig på att skapa lösningar som gynnar båda parter.

Meredith är personen som hittar lösningar där andra fastnar och som man gärna vänder sig till för att få råd och hjälp. Hen får inte sällan gott om välförtjänt beröm från såväl kollegor som kunder: “Vi kände att vi satt fast helt och hållet, men Meredith löste det åt oss på ett enastående sätt.” Hen är kort och gott ditt företags hjälte eller hjältinna.

4. Claire Underwood (House of Cards)

Här har du en medarbetare som inte är rädd för att få lite skit under naglarna. Med en genomförare som Claire Underwood på lönelistan kan du känna dig trygg med att i alla fall en av dina anställda kommer att göra vad som krävs för att förverkliga bolagets planer.

Claire Underwood-karaktären kan kanske uppfattas som lite lömsk och ganska brysk i sin framtoning, men för det mesta handlar det bara om att hen är extremt fokuserad på uppgiften. Är det nåt du kan räkna med så är det att hen alltid har bolagets bästa i åtanke.

Hen strävar alltid efter att prestera på topp och förväntar sig att hens kollegor gör detsamma. Där Saul Berenson-karaktären är ovärderlig för att lägga upp strategier är din Claire Underwood minst lika viktig för att se till att de förverkligas.

5. Sheldon Cooper (The Big Bang Theory)

Du vet den där kollegan som är så vansinnigt bra på det hen gör, men som samtidigt kan vara så olidligt störig och ifrågasättande? Hen är ditt bolags Sheldon Cooper – en person som älskar att vara motvalls och agera Djävulens advokat.

Men varför anställa en person som uppfattas som störig och som 9 gånger av 10 argumenterar emot och tycker sig ha en bättre lösning än din? Jo, just för att hen ofta argumenterar emot och tycker sig ha en bättre lösning än din.

Sheldon Cooper och hans likar har en avundsvärd förmåga att se en annan sida av myntet och räds inte att dela med sig av sin ståndpunkt. Detta hade förstås varit oerhört enerverande om det inte vore för det faktum att Sheldon-karaktärerna är i det närmaste briljanta och ofta presenterar idéer som faktiskt är bättre.

Sheldon gillar inte att spela efter andras spelregler, men hen är ständigt nyfiken och älskar utmanande problem och ekvationer. Hens kritiska öga gör hen till en ovärderlig resurs som kan se bristerna i ditt bolags erbjudande där vi andra gärna blir hemmablinda.

6. Donna Paulsen (Suits)

Sist, men absolut inte minst, har vi den hemliga hjälten eller hjältinnan – medarbetaren som i tysthet har ett finger med i de flesta av bolagets framgångar.

Donna Paulsen-karaktären kan ditt företag som sin egen ficka. Kanske har hen varit med sedan starten, kanske har hen bara en avundsvärd förmåga att förstå vad som krävs för att din verksamhet ska lyckas?

Den här medarbetaren är lojal, osjälvisk och väldigt serviceinriktad. Hen är en omtyckt kollega som ser till att alla trivs och mår bra, samtidigt som hen gör ett hästjobb och ser till att ta hand om både sina egna uppgifter och de som faktiskt aldrig skulle bli gjorda – om inte Donna tog ansvar.

Vet du redan nu vem som är ditt företags Donna Paulsen? Se i så fall till att ge den kollegan lite extra beröm när du läst färdigt den här texten. Den här personen får nämligen långt ifrån så mycket cred som hen förtjänar. Istället står hen ödmjukt en bit ifrån rampljuset och jobbar stenhårt för att hjälpa andra och bolaget att uppnå sina mål.

Bygg ditt eget dreamteam

Kan du identifiera några av de här karaktärerna i ditt företag? Snyggt! Då har du en början till ett bra och väl diversifierat team.

Dragen må kanske vara en aning överdrivna i mina exempel, men att en personalstyrka kräver en tydlig bredd av olika egenskaper och karaktärsdrag råder det ingen tvekan om. Vilka karaktärer vill du ha?

Läs också:
4 saker idrottsvärlden kan lära oss om att arbeta med mål
10 metoder för att sluta prokrastinera
3 tips till dig som vill jobba mer med CSR – och ett bolag som gjort det bra

Psst!

Vill du ha mer tid till TV-serier och mindre krångel med administration? Hör av dig så hjälper vi dig att komma igång med Wint.

Anmäl dig till Wints mailutskick!