3 tips till dig som vill jobba mer med CSR – och ett bolag som gjort det bra

3 tips till dig som vill jobba mer med CSR – och ett bolag som gjort det bra

  • Entreprenörskap
  • 8 Feb
    2019

CSR – Corporate Social Responsibility – bygger på idén att företag ska arbeta hållbart och ta ansvar för att arbeta miljöbesparande, motverka fattigdom, främja utbildning, m.m. En fin idé som tyvärr inte alltid går hand i hand med företagandets grundidé – att gå med vinst. Men nog finns det väl både goda skäl och smarta metoder för att arbeta aktivt med CSR?

När klimathotet blir allt mer påtagligt och miljontals människor lever på flykt eller i extrem fattigdom kan situationen ibland kännas ganska hopplös. Finns det över huvud taget något man kan göra?

Har de goda initiativ och miljöbesparande åtgärder som jag eller mitt företag genomför egentligen nån betydelse för det stora hela? Är det ens någon idé för mitt företag att jobba med CSR? Det korta svaret är: ja. Ju fler som engagerar sig för att göra världen bättre, desto bättre.

Här kommer därför 3 tips för dig som vill införliva mer CSR i ditt företags affärsmodell.

1. Börja med de lågt hängande frukterna

Även om stora initiativ är fantastiska måste inte alla företag känna sig pressade att bygga skolor eller borra brunnar i utsatta områden. Börja istället på hemmaplan och se över vad ni som företag kan göra för att till exempel minimera er miljöpåverkan.

Kan ni återvinna bättre, minska era utsläpp vid tjänsteresor, göra mer hållbara materialval i er produktion eller byta ut glödlamporna på kontoret mot lågenergilampor? Varje detalj räknas, så börja i liten skala innan ni börjar tänka större.

En så enkel sak som att sluta skicka pappersfakturor och att göra administrationen digital och automatiserad kan spela stor roll – både för bolagets miljöpåverkan och för dig som företagare.

Vill du digitalisera din administration?

Se hur Wint kan hjälpa dig

2. Laga det din verksamhet förstör

Företagare som vill jobba med hållbarhetsfrågor bör vara medvetna om att deras företag och verksamhet på ett eller annat sätt påverkar sin omvärld bara genom att existera. Därför bör du göra det till bolagets löfte att, allra minst, kompensera för denna påverkan.

Kika på din verksamhet, dina produkter, dina medarbetare och er produktionslinje; vad och vilka påverkas av er blotta existens? Gör ni avtryck på miljön? Far någon – djur eller människa – illa längs vägen? Se till att din verksamhets sociala och miljömässiga inverkan är så liten som möjligt och gör vad du kan för att neutralisera de skador ni trots allt orsakar. Det är ett bra steg på vägen.

3. Jobba in hållbarhet i ditt erbjudande

Att skänka enstaka klumpsummor till välgörande ändamål är hedervärt och ska definitivt inte underskattas. Men ett långsiktigt hållbarhetsarbete är det arbete som fortsätter göra skillnad även utan enskilda punktinsatser. Fundera därför på hur ni kan ta mer socialt ansvar genom att göra hela er produkt eller tjänst mer hållbar.

Vare sig det handlar om att tillverka era produkter av återvunnet material, plantera ett träd för varje såld konsulttimme eller att driva hela fabriken med solceller kommer både du och din omvärld att ha mycket att vinna i längden om ditt företags mission och verksamhet samt dess CSR-arbete går hand i hand.

TOMS® – ett bolag som gör det bra

Vissa bolag hittar sätt att implementera ett genuint och långsiktigt hållbarhetsarbete i sin befintliga verksamhet, medan andra har börjat i andra änden och byggt hela sin verksamhet på premissen att den ska leda till någonting gott.

TOMS® är skoföretaget som för varje sålt par skor skänker ett annat par skor till ett barn som lever i fattigdom. De kallar initiativet för “One for One” och har genom åren skänkt över 60 miljoner par skor till över 70 länder.

Faktum är att One for One-idén föddes redan innan själva bolaget kom till. Företagets grundare, Blake Mycoskie, var på resa i Argentina när han såg de svårigheter som mötte fattiga barn som växte upp utan tillgång till alla möjliga bekvämligheter – bland annat skor.

I ett försök att dra sitt strå till stacken startade han därför TOMS Shoes och initiativet One for One. Resten är någon form av historia. Det som började som ett fint initiativ växte till en kraftfull affärsmodell som man senare kunnat spinna vidare på.

Idag har TOMS Shoes fått systervarumärken som TOMS Eyewear, TOMS Roasting Co. samt TOMS Bag Collection – samtliga med samma grundtanke att varje såld vara genererar en likvärdig gåva till någon som behöver den.

Tack vare detta har TOMS, utöver de 60 miljoner paren skor, också hjälpt över 400 000 människor i 13 länder att få hjälp med sin dåliga syn, sett till att bistå med rent vatten till utsatta områden i sex länder samt bistått med utbildning så att 25 000 barn fått födas under säkra förlossningsförhållanden.

Ganska bra för att vara ett bolag som också tjänar pengar på det man gör.

Arbetar ni med hållbarhet i ditt företag?

När det kommer till hållbarhet är den slitna frasen “ingen kan göra allt, men alla kan göra något” fullt gångbar. Om ditt företag har som policy att välja tåget istället för flyget kommer ni visserligen inte att rädda världen, men det kommer åtminstone bespara den några kilo koldioxidutsläpp. Och ju fler företag som tar ansvar och engagerar sig, desto bättre, eller hur?

Lycka till med ditt företagande och ditt hållbarhetsarbete!


Anmäl dig till Wints mailutskick!