Nystartat bolag? Här är 3 ekonomiska knep du inte bör missa

Trots att vi har ett minst sagt annorlunda halvår bakom oss har vi den senaste tiden nåtts av hoppfulla nyheter om att det startats fler nya företag i Sverige den här sommaren än under motsvarande period i fjol. Kanske är du en av många svenskar som just startat ditt första företag? Då har vi några tips till dig.

Att starta sitt första bolag kan i många fall vara en rätt omtumlande historia. Spännande förstås, med de många utmaningar man har framför sig, men också en aning betungande. Företagande kommer ju inte sällan med en hel del måsten och åtaganden som man kanske inte alltid har full koll på hur man ska hantera.

Och mitt i allt detta kaos av nya uppgifter och erfarenheter är det lätt att missa att dra nytta av några av de momsavdrag, förmåner och ekonomiska knep som både du och företaget kan tjäna på i längden. Här kommer därför några användbara tips från oss på Wint. 

Sälj tillgångar till bolaget för att frigöra aktiekapitalet

Även om det nu för tiden inte krävs mer än 25 000 kr i aktiekapital för att starta AB så är det ändå en ganska stor summa pengar som du skulle kunna ha nytta av som privatperson. Så visst vore det väl fint om du kunde få tillbaka dem igen när bolaget är registrerat? Det går faktiskt.

Premisserna för aktiekapitalet är att det inte ska utgöra någon kostnad för bolaget, utan värdet ska snarare finnas där som en säkerhet för att skydda bolagets intressenter. Det innebär att du har rätt att använda ditt insatta aktiekapital för att köpa tillgångar som kommer att finnas kvar i bolaget på längre sikt. Så varför inte köpa någonting av dig själv som privatperson, för att få tillbaka dina investerade pengar?

Du kanske har en dator som du vill använda i arbetet? Sälj den då till bolaget efter att det är registrerat genom att använda pengarna du satt in som aktiekapital. Det som i praktiken sker när du gör på det här sättet är att du tillfälligt går in med privata medel i bolaget för att täcka aktiekapitalet, men sedan säljer du in tillgångar och kan på så sätt plocka tillbaka kontanter. Smart va?

Genom att göra på det här viset slipper du dessutom betala en revisor för att göra en värdering av din dator, vilket du hade behövt göra om du skulle gå in med datorn som apportegendom, dvs om datorns värde skulle vara en del av aktiekapitalet innan du bildade ditt bolag.

Vill du lägga all tid på att utveckla bolaget?

Ta reda på hur Wint kan hjälpa dig med bokföringen

Glöm inte dina avdrag!

Inte sällan börjar man sin resa som företagare med att spendera pengar, snarare än att tjäna dem. Även om du inte börjat tjäna pengar till bolaget ännu och därför måste gå in med privata medel för att göra en hel del inköp, får du inte glömma att göra avdrag för momsen. Sakerna du köper ska ju nyttjas (och ägas) av företaget, varför du har all rätt att dra av momsen. Kom också ihåg att om du använder dina privata pengar för att göra dessa inköp bör de bokföras som ett lån till företaget, så kan du plocka ut dem igen när din business har börjat rulla.

Läs mer om moms och momsavdrag i artikeln “Moms – så funkar det”.

När det gäller din nya företagstelefon är det helt okej att använda den privat utan att förmånsbeskattas, så länge du har ett företagsabonnemang med fast månadskostnad. Du behöver alltså inte ha både en företagstelefon och en privat telefon om du inte vill.

Samma princip gäller för exempelvis dator eller iPad – om de används i bolaget har du även rätt att använda dem privat. Om du däremot skulle köpa en dator genom företaget och dra av kostnaden, men aldrig använda den i arbetet utan enbart för privat bruk så skulle den räknas som en anställningsförmån som ska förmånsbeskattas.

Mer läsning: “Det här betalar väl bolaget?”

Gör även avdrag för inköp du gjorde innan bolaget var registrerat

I vissa fall kanske du haft kostnader innan du startat bolaget eller innan registreringen gått igenom hos Bolagsverket – till exempel för inventarier eller förbrukningsartiklar. Även sådana får du göra avdrag för under förutsättning att det gäller inköp som gjorts under startåret eller året före.

Dessutom måste kostnaden förstås gälla någonting som behövs i, och kommer att användas av, din verksamhet, att du inte dragit av utgiften tidigare till exempel i en annan verksamhet samt att det inte avser inventarier som du i samband med starten tagit in i verksamheten till ett så kallat beräknat anskaffningsvärde.

Du kan läsa mer om vad som gäller på Skatteverkets hemsida.

Låt inte alla måsten ta knäcken på dig

När du startar ditt bolag gör du det för att du vill förverkliga din dröm, satsa på en idé eller gå all in i ditt frilansande. Att plötsligt behöva tänka på momsavdrag, planera lönedeklarationer och bokföra fakturor var inte vad du hade sett framför dig. De blir tråkiga måsten som både ger gråa hår och stjäl tid och pengar från din business.

Se därför till att effektivisera och minimera din administrationstid genom att använda digitala, molnbaserade och automatiserade verktyg. På Wint är vi övertygade om att smart och digital administration inom kort kommer att vara en förutsättning för framgångsrikt företagande. Därför har vi byggt en helhetstjänst som helt automatiserar din ekonomiadministration, så att du kan glömma bokföring, momsdeklarationer och pappersarbete och fokusera helhjärtat på din kärnverksamhet.

Vi berättar gärna mer om hur vår tjänst skulle fungera för dig. Anmäl ditt intresse så ringer vi upp.

Få artiklar som denna i din inkorg

Vill du slippa tänka på din ekonomi?

Lär dig mer om Wint

Vill du få företagstips direkt i din inkorg?

Signa upp för Wints nyhetsbrev!