Så registrerar du ett aktiebolag – steg för steg

Beslutet är fattat och affärsplanen är nedskriven – du ska starta företag! Men hur går själva registreringen till? Och vad bör du tänka på när du gör den? I den här delen av vår artikelserie om fördelarna med AB tar vi dig genom registreringsprocessen steg för steg – och ger några praktiska tips på vägen.

Det finns många artiklar på nätet som beskriver vilka steg du bör gå igenom INNAN du startar upp ditt bolag – skriv en realistisk affärsplan, testa din idé mot marknaden, skaffa bra bollplank, gör en marknadsplan, osv. Det här är dock inte en sån artikel.

Här utgår vi istället från att du redan är färdig med allt förarbete och vill därför vi ge dig några handfasta råd som kan vara bra att tänka på när du väl ska registrera ditt bolag.

Driver du redan företag som enskild firma men vill omvandla till aktiebolag? Den här artikeln är för dig också. Innan du omvandlar ditt företag måste du nämligen registrera ett aktiebolag. Därefter kan du ta en titt i den här guiden.

Redo? Då kör vi!

1. Starta registreringen

Du registrerar ditt aktiebolag genom att besöka verksamt.se, logga in med Mobilt BankID och följa de steg som efterfrågas av dig. Ange att du vill registrera ett aktiebolag så hänvisas du till Bolagsverkets e-tjänst. Här får du välja mellan att göra en Detaljerad anmälan eller en Enkel anmälan. I de allra flesta fall räcker det att göra en Enkel anmälan.

Börja sedan med att ange dina kontaktuppgifter följt av det blivande företagets adressuppgifter. Om du inte har något kontor ännu kommer du troligtvis uppge samma uppgifter på båda ställena.

2. Ange bolagets styrelse

I nästa steg är det dags att ange styrelse för ditt företag eftersom alla aktiebolag måste ha en styrelse. Om du är ensam i ditt bolag är styrelsen ofta mest en pappersprodukt, men inte desto mindre obligatorisk.

Du anger dig själv som ledamot i styrelsen och måste även ange en suppleant. Hen har ingen funktion så länge du finns tillgänglig, men du måste ändå ha en sådan. Många anger en sambo, registrerad partner, släkting eller annan närstående som suppleant. Prata med den du vill välja så att hen är ok med det.

3. Skriv in önskat bolagsnamn

När styrelsen är angiven kommer du till en sida med information om aktieteckning, m.m. Läs igenom informationen och gå sedan vidare till nästa steg för att fylla i när och var du bildar ditt bolag – alltså var du befinner dig just nu. Läs sedan igenom informationen om din bolagsordning.

Därefter är det äntligen dags att ange vad du vill att företaget ska heta. Ett bolagsnamn måste uppfylla vissa regler och får inte redan användas av ett annat företag. Här kan du söka på ett namn för att se om ditt önskade namn är upptaget. Det är alltid bra att ange fler än ett namn i din ansökan, ifall ditt förstaval av någon anledning inte skulle bli godkänt.

4. Formulera din verksamhetsbeskrivning

När du skrivit in dina namnförslag är det dags att ange en verksamhetsbeskrivning, vilket innebär att du ska berätta vad ditt bolag kommer att arbeta med. Det har du förmodligen redan klart för dig, men det skadar inte att tänka ett extra varv på vad du skriver här så att du får med allting.

En verksamhetsbeskrivning får inte vara för generell. Bolagsverket behöver nämligen veta vad företaget ska jobba med för att kunna erbjuda dig ett namnskydd inom rätt bransch. Men var heller inte allt för snäv i din beskrivning. Verksamheten måste ju ha utrymme att förgrena sig och utvecklas i framtiden. Läs mer om verksamhetsbeskrivning på Bolagsverkets hemsida.

5. När ska du ha ditt räkenskapsår?

När du går vidare i registreringen ska du fylla i styrelsens säte, vilket i praktiken innebär att du anger din hemort eftersom det troligtvis är där du kommer ha företagets kontor. Sedan är det dags för det här med räkenskapsår.

Räkenskapsåret är de 12 månader som ditt företags ekonomi och bokföring ska utgå från. De flesta har ett räkenskapsår som följer kalenderåret, dvs börjar 1 januari och avslutas med ett bokslut 31 december.

Men du måste inte göra så utan kan välja att börja ditt räkenskapsår den första i vilken månad som helst och avsluta det 12 månader senare, ett så kallat brutet räkenskapsår. Fundera över vad som passar dig bäst helt enkelt.

6. Öppna bankkonto och sätt in aktiekapital

Nu har du klarat av första delen av din registrering. Innan registreringen kan färdigställas måste Bolagsverket veta att ditt nybildade aktiebolag har ett bankkonto och att där finns ett aktiekapital på 50 000 kr. Det har med andra ord blivit dags att snacka med banken.

Om du väljer “Bankintyg på papper” kommer du få ett fysiskt intyg från banken som du skickar per post till Bolagsverket. Då kan du omedelbart granska ditt ärende, betala anmälningsavgiften till Bolagsverket (i skrivande stund 1 900 kr), samt skriva under din registrering genom att signera med Mobilt BankID, innan du öppnar ditt bankkonto.

Om du hellre vill välja “Elektroniskt bankintyg” kommer din anmälan frysas i väntan på att intyget ska komma in. Då måste du logga in på verksamt.se på nytt för att färdigställa din registrering i ett senare skede. Å andra sidan kommer banken skicka intyget direkt till Bolagsverket utan dig som mellanhand. Du väljer själv hur du vill göra.

Nu driver du företag!

När Bolagsverket har fått ett intyg om att ditt aktiebolag har ett konto med 50 000 kr på kommer de att färdigställa registreringen. Innan du vet ordet av har du ett registrerat bolag med organisationsnummer och allt. Grattis!

Vad händer nu?

Nu har du ett registrerat aktiebolag. Men innan du kan börja jobba måste du ansöka om F-skatt och momsregistrering. Och eftersom du troligtvis ska jobba och plocka ut lön från bolaget – och därmed blir anställd i det – ska du också registrera bolaget som arbetsgivare.

Men oroa dig inte, det är enkelt. Surfa bara in på verksamt.se och följ anvisningarna där. Lycka till!

Om du startade ditt aktiebolag för att omvandla din enskilda firma kan du istället ta en titt i den här guiden för att få hjälp med hur det går till att flytta över din befintliga firma till ditt nystartade aktiebolag.

Krångligt?

Kändes detta, steg-för-steg-guiden till trots, lite för krångligt? Vi på Wint tycker att alla ska kunna starta och driva företag, så vi hjälper dig gärna med både din uppstart och din löpande bokföring. Fyll bara i en intresseanmälan här på sajten, så hör vi av oss och hjälper dig att komma igång.


Sugen på att automatisera din ekonomi?

Ta reda på hur Wint funkar

Få artiklar som denna i din inkorg