Så kan mäklare automatisera sin hantering av handpenning

Så kan mäklare automatisera sin hantering av handpenning

  • Tech & innovation
  • 3 Sep
    2020

Det är ett stort ansvar och stora summor pengar som en fastighetsmäklare hanterar när handpenningen landar på klientmedelskontot. Men tänk om det finns en lösning som gör jobbet per automatik? Som plockar bort flera tidskrävande administrativa moment, så att du som mäklare kan fokusera på nästa försäljning istället?

Hanteringen av handpenning och provision är både en huvudvärk och en administrativ tidstjuv för fastighetsmäklare. Fram till idag har hela handpenningsflödet fått skötas manuellt, och det är en uppgift som startar en kedja av moment som alla måste hanteras av den enskilda mäklaren. 

Men tänk om det finns en tjänst som tar bort jobbet med att bevaka klientmedelskontot och göra manuella utbetalningar från internetbanken? Och som dessutom ser till att hela mäklarfirmans bokföring sköts helt automatiskt och molnbaserat. Den finns, och tillhandahålls av bokföringstjänsten Wint som har byggt en unik integration som redan används av över 1000 mäklare runt om i Sverige. 

Vill du digitalisera din administration?

Se hur Wint kan hjälpa dig

Så här funkar det i praktiken

Att hantera en handpenning kräver mycket information. Allt från objektsnummer, handpenningsbelopp och vem som är ansvarig mäklare till arvode, säljare och köpare. Men eftersom den informationen redan finns i mäklarens affärssystem, kan den tack vare integrationen tas upp och helt automatiskt skickas till Wint. Mäklaren behöver därför bara ange en bostad som såld, därefter stämmer Wints system automatiskt av med banken för att säkerställa att handpenningen blir betald i tid.

Det innebär att de här momenten lyfts bort från ansvarig mäklare: 

  • Bevakningen av handpenningen
  • Manuella utbetalningar från internetbanken
  • Ta fram betalning- och bokföringsunderlag 

Allt det tar Wint hand om, och mäklaren behöver bara godkänna utbetalningen med ett enkelt knapptryck.

Dessutom kan du som mäklare enkelt följa din försäljning dagligen via Wints system, för när all information finns samlad blir det ännu enklare att få en överblick. Färdigräknat, smidigt, automatiskt och framförallt tidsbesparande för den enskilda mäklaren, som kan fokusera på sin nästa försäljning.

Vill du läsa mer om exakt hur mycket tid man sparar?

Tillgängligt för fastighetsmäklare som använder VITEC och FASit

I dagsläget finns den här helt unika integrationen tillgänglig för alla Fastighetsbyråns mäklare, samt mäklare som använder sig av VITEC. Vi arbetar för att släppa nya integrationer, och tar under tiden även emot mäklare som arbetar med andra affärssystem.

Är du nyfiken på hur tjänsten funkar hos en fastighetsmäklare som har Wint i sin vardag? 

Vill du göra din vardag som mäklare avsevärt mycket enklare?

Förutom en riktigt smart lösning för handpenning och provision ger Wint din mäklarfirma dessutom koll på sin bokföring i realtid. Vi har tagit fram rutiner, lösningar och integrationer för att i så hög utsträckning som möjligt kunna automatisera såväl bokföring, betalningar, löner och deklarationer. Ingen annan bokföringstjänst på marknaden erbjuder det som Wint gör för fastighetsmäklare. Ska vi höras och se vad Wint kan göra för dig?

Anmäl dig till Wints mailutskick!