“Så bra att jag knappt vill rekommendera det till andra”

“Så bra att jag knappt vill rekommendera det till andra”

  • Kundcase
  • 2 Jun
    2020

– Som jag ser det är det en konkurrensfördel gentemot andra mäklarfirmor att ha Wint, eftersom vi får så mycket mer tid över att lägga på vår affär, säger Cliff Magnusson, franchisetagare på HusmanHagberg i Kungälv. Han och hans mäklarkollegor har använt Wint sedan i september 2019 och ser redan många vinster med samarbetet.

När Wint för några år sedan fick sin första fastighetsmäklare som kund insåg man snabbt att det fanns många administrativa moment som skulle kunna effektiviseras och automatiseras. Man började därför fila på rutiner, lösningar och integrationer för att i så hög utsträckning som möjligt kunna automatisera såväl hela mäklarfirmans bokföring, betalningar, löner och deklarationer, som den enskilda mäklarens hantering av handpenningar.

HusmanHagberg i Kungälv använder Wint

Idag har Wint över 100 mäklarfirmor som kunder och mångdubbelt fler fastighetsmäklare som använder tjänsten. En av dessa kunder är HusmanHagberg-kontoret i Kungälv där Cliff Magnusson är en av tre franchisetagare. 

Cliffs första kontakt med Wint var redan för ett par år sedan då han arbetade som mäklare inom en annan kedja som använder tjänsten. Och att han skulle rikta blicken mot Wint även när han tog steget att driva egen firma var såhär i efterhand fullt logiskt menar han.

– När jag arbetade som mäklare hade jag ingen direkt insyn i bokföringen, men jag visste ju att min chef tyckte att det funkade väldigt smidigt med Wint. Och jag som mäklare uppskattade verkligen hur sjukt mycket enklare min hantering av handpenning blev, tack vare Wints integration mot vårt affärssystem, berättar han.

– När vi sen startade upp firman här i Kungälv i april 2019 hade vi först nån naiv idé om att sköta ekonomin själva, men den fick snabbt stryka på foten. Istället började vi samarbeta med en lokal redovisningsbyrå. De var dock inte vana vid att jobba med mäklare, så det samarbetet funkade inte alls bra. Det slutade helt enkelt med att jag ringde Wint och sa ‘vi måste ha er’.

Vill du också ha Wint i ditt mäklarbolag?

Se hur vi kan hjälpa dig!

Wint gör det enkelt att vara mäklare

Det har gått en tid sedan det samtalet. I skrivande stund har bolaget varit kund hos Wint i drygt 8 månader och man märker redan en markant skillnad i effektivitet och tidsbesparing jämfört med sin tidigare lösning.

Tack vare Wints integration mot VITEC – det affärssystem som används inom bland annat HusmanHagberg – slipper mäklarna hantera handpenning och provision manuellt. Wint och VITEC kommunicerar nämligen sömlöst, så när en bostad är såld behöver mäklaren bara ange försäljningen i VITEC så finns informationen också per automatik i Wint.

Därefter stämmer Wint automatiskt av med banken för att säkerställa att handpenningen blir betald i tid. När summan finns på kontot får mäklaren en notis i sin Wint-app och behöver bara granska och godkänna.

Sedan ser Wint till att säljaren får sin andel av köpesumman på sitt konto och att mäklarens provision hamnar där den ska. Färdigräknat, smidigt, automatiskt och framförallt tidsbesparande för den enskilda mäklaren, som kan fokusera på sin nästa försäljning.

Läs också: "Jag driver inte företag för att göra tråkiga måsten"

Sparar många timmar i månaden

– Även för mig som ägare blir vardagen väsentligt mycket enklare. Förr satte jag papper i pärmar och körde dem till bokföringsbyrån i slutet av månaden. Nu öppnar jag inte ens mina egna fakturor. De går direkt till Wint, berättar Cliff och fortsätter:

– Jag får bara ett meddelande i systemet om att kolla så att allt med fakturan stämmer och när jag godkänt så löser Wint betalningen åt mig. Likadant med löner, momsdeklarationer och det mesta annat. Sammantaget blir ju det många timmar som jag slipper lägga på att arbeta praktiskt med ekonomin – och framförallt många timmar som jag slipper tänka på den.

Han menar också att samarbetet med Wint ger honom en extra trygghet i vardagen eftersom han vet att Wint håller koll på allt som ska göras och viktiga datum som ska kommas ihåg. Och om han behöver bidra med någonting så får han en notis i systemet. Han är därför aldrig rädd att råka missa någonting eller att ett viktigt papper ska bli liggande på skrivbordet.

– Wints prismodell är dessutom väldigt kostnadseffektiv för mig som kund, vilket också ger en extra trygghet. Jag behöver inte vara orolig att bli debiterad en tusenlapp extra varje gång jag lyfter luren för att ställa en fråga, utan har bra koll på vad min bokföring kostar varje månad, säger han.

“Dina anställda kommer att älska det”

– På det stora hela är vi så nöjda med Wint att jag helst inte skulle vilja rekommendera det till någon annan mäklarfirma – åtminstone ingen annan i Kungälv, skrattar Cliff och utvecklar:

– För vår del blir det ju en konkurrensfördel att använda Wint eftersom vi sparar så mycket administrationstid som vi istället kan lägga på vår affär. Den vill jag ju inte att konkurrerande mäklare ska ha. Men inom HusmanHagberg rekommenderar jag det ofta och till alla jag pratar med. Vardagen blir enklare, du kan se din resultat- och balansräkning i realtid, slipper krångla med att föra över handpenningar till ditt och kundens konto och dina anställda kommer att älska det. Vad finns det att tveka på?, avslutar han.

Vill du också använda Wint?

Ja, vad finns det att tveka på? Är du nyfiken på hur vi på Wint skulle kunna underlätta vardagen för din mäklarfirma? Anmäl ditt intresse för Wint så slår vi dig en signal och berättar mer om vår specialanpassade bokföringslösning för fastighetsmäklare.

Anmäl dig till Wints mailutskick!