“Jag driver inte företag för att göra tråkiga måsten”

“Jag driver inte företag för att göra tråkiga måsten”

  • Kundcase
  • 20 Feb
    2020

Lägre kostnad, mer tid och en avsevärt mycket enklare hantering av handpenningar. Fastighetsbyråns kontor i Falkenberg och Varberg har automatiserat sin ekonomihantering med hjälp av Wint och ser bara fördelar med samarbetet.

Ett av de finaste betyg du kan få som företagare är när dina kunder rekommenderar andra att använda de tjänster du erbjuder. När Martin Birgerson, fastighetsmäklare och franchisetagare av Fastighetsbyråns kontor i Varberg respektive Falkenberg, blev kund hos Wint och upptäckte de många fördelarna med att automatisera sin ekonomi gjorde han just det. 

Han pitchade Wint för Fastighetsbyråns huvudkontor, vilket ledde till att Fastighetsbyrån numera rekommenderar alla sina kontor att använda tjänsten. Ett riktigt gott betyg för Wint! Men vi tar det från början.

Traditionell bokföring stal tid

När Martin Birgersson för några år sedan tog över två av Fastighetsbyråns kontor – först det i Varberg och sedan det i Falkenberg – använde sig båda av en traditionell redovisningsbyrå för sin bokföring

Det innebar att en stor del av det administrativa arbetet föll på Martins lott. Han fick sköta betalningarna av de båda bolagens alla fakturor, hantera alla löner och sortera alla papper och kvitton i pärmar, för att mot slutet av månaden lämna över till redovisningskonsulten. Det var ett tidskrävande jobb som Martin uppskattar tog omkring 15 timmar i månaden. Timmar som han hade kunnat lägga på att prata med potentiella kunder eller sälja bostäder och tjäna pengar till verksamheten.

För att effektivisera ekonomihanteringen började Martin därför snegla på andra alternativ. Valet föll snart på att automatisera bokföringen med hjälp av Wint vilket gjorde att Martins vardag snart blev mycket smidigare.

– Jag driver inte företag för att göra en massa tråkiga måsten. Och det är helt ärligt inte roligt att ha koll på när momsen ska in eller att sitta och godkänna fakturor med bankdosa och lägga in dem i internetbanken. Men nu när vi använder Wint är 99 % av de tråkiga måstena borta, säger Martin.

Sugen på att automatisera din ekonomi?

Ta reda på hur Wint funkar

Integration mot affärssystem underlättar hantering av handpenning

När Wint väl automatiserat den dagliga ekonomihanteringen kunde vi tillsammans med Martin identifiera ytterligare en stor huvudvärk i varje fastighetsmäklares vardag – hanteringen av handpenning och provision. Detta har nämligen i alla tider varit någonting som mäklaren tvingats sköta manuellt. 

När en bostad är såld ska köparen av bostaden betala in handpenningen till mäklarfirmans klientmedelskonto. Mäklaren i sin tur förväntas hålla koll på kontot och se till att betalningen kommer in i tid, för att därefter manuellt räkna ut hur stor summa firman ska ha i provision för försäljningen och därefter föra över den summan till firmans konto och resterande summa till säljaren av bostaden. Ett förfarande som i många fall riskerar att gå fel.

– Handpenningar är ett stort ansvar. Vi hanterar stora pengar för privatpersoner och det får bara inte bli fel. Men vi mäklare är inte alltid de bästa administratörerna och vill helst lägga så lite tid som möjligt på såna saker. Vi är bäst på kommunikation med människor och det är där vi vill lägga vår tid – inte på att logga in i internetbanken och bevaka konton, säger Martin.

Mot bakgrund av detta byggde Wint en integration mot Fastighetsbyråns affärssystem för att automatiskt hantera hela flödet. På så sätt kunde risken för fel minimeras och mäklarna kunde få ännu mer tid till det de gör bäst.

– Nu hämtar Wint automatiskt information från vårt affärssystem och vet när vi har sålt ett objekt. Då håller Wint koll på klientmedelskontot och stämmer av så att handpenningen kommer in i tid. Så fort affären är klar och handpenningen ska betalas ut så vet Wint hur mycket vi ska behålla och hur mycket som ska gå till säljaren. Vi mäklare behöver bara trycka på en grön bock i appen så löser sig allt automatiskt, berättar Martin.

– Den största fördelen med Wint i allmänhet är ju att risken för fel minskar avsevärt. Om en människa ska hantera saker finns alltid risk för misstag, men när en dator gör det så blir det helt enkelt inte fel, fortsätter han. 

Sparar tid, pengar och får bättre koll på ekonomin

Martin menar också att samarbetet med Wint är en plusaffär såväl tidsmässigt som ekonomiskt. Tidigare betalade han redovisningsbyrån för deras nedlagda tid och fick betala extra för bokslut. Nu ingår istället allt han behöver i den fasta månadskostnaden som är avsevärt mycket lägre. Att han dessutom lägger en bråkdel av den tid han tidigare lade på administration ser han som ett stort plus.

– Wint är helt enkelt ett jäkla bra system som ger mig full koll på hur det går för mina bolag, utan att jag behöver vänta till nästa månad för att få en rapport. Att flera av Fastighetsbyråns kontor använder Wint ger oss dessutom en stor fördel när vi ska jämföra nyckeltal på koncernnivå. Nu har vi ett standardiserat sätt att bokföra och kan hålla stenkoll på allt från lokalhyror till respektive kontors marknadsföringskostnader eller andra overheadkostnader, avslutar Martin.


Wint för fastighetsmäklare

Wints lösning för fastighetsmäklare är inte unik för enbart Fastighetsbyrån. Vi har även integrationer mot andra affärssystem inom fastighetsbranschen och effektiviserar i dagsläget ekonomihanteringen för hundratals mäklare. Läs till exempel vårt case med Cliff Magnusson, mäklare och franschisetagare hos HusmanHagberg.

Tveka inte på att höra av dig om du är nyfiken på hur vi kan underlätta din vardag.

Anmäl intresse för Wint!

Anmäl dig till Wints mailutskick!