Vad kostar en anställd egentligen?

Rädslan för höga kostnader och krånglig administration avskräcker många entreprenörer från att anställa personal. Enligt Björn Elfgren, grundare av Wint, bör småföretagare dock sluta se personal som en kostnad och istället se dem som en investering. Här förklarar han varför.

För några år sedan startade jag och mina kollegor Wint med ett tydligt mål: vi ville göra det enkelt och roligt att driva företag. Genom att erbjuda en produkt som hanterar allt från betalningar och kvittoredovisning till bokföring automatiskt vill vi ge entreprenörer möjlighet att fokusera på att bygga sitt bolag istället för att sköta administration.

Och precis det tankesättet borde fler entreprenörer ha när det gäller att anställa personal. Många är oroliga över det här med att anställa någon eftersom man tänker att det är väldigt dyrt och krångligt. Det man inte tänker på är hur mycket lättare allt blir om man är fler.

Om det är något jag lärt mig under mina år som entreprenör så är det nämligen att man ofta ska anställa tidigare än vad man tror, istället för att försöka göra allting själv. Det är inte svårt att anställa och det är oftast värt det eftersom man får så mycket mer tillbaka av en anställd än vad de kostar.

Räkna på vad din tid är värd

Tyvärr är det dock så att många entreprenörer och småföretagare idag börjar i fel ände när de försöker bestämma om det är värt att anställa någon.

Det finns en uppsjö av olika kalkylatorer på nätet som hjälper dig att räkna ut exakt vad en anställd kostar i lön, semesterersättning, sociala avgifter, pension och så vidare. Det är därmed lätt att se kostnaderna för en anställning. Men att utvärdera hur mycket positivt en anställd kan ge är desto svårare.

När du väl bestämt dig för att växa och bli mer än ett enmansbolag så handlar det ju faktiskt om att se hur du kan frigöra din tid. Och om du verkligen tittar på vad din tid är värd och sätter det i relation till vad en anställd kostar visar det sig ofta att tiden du frigör kan vara värd tio gånger mer.

Om fler företagare skulle börja titta på möjligheterna en anställning skapar så tror jag att många skulle börja anställa personal tidigare. Att det dessutom inte behöver kosta mer än några hundralappar i månaden att få hjälp med administrationen kring löner och skatt förenklar processen ytterligare.

Personkemi en viktig komponent

Det här betyder dock inte att du ska anställa vem som helst. Dina första rekryteringar är ofta de allra viktigaste, så här gäller det att vara noggrann. En anställning är nästan som ett äktenskap så du måste säkerställa att personen du anställer inte bara har rätt kvalifikationer utan också fungerar rent socialt. Att inte följa upp en anställds referenser och säkerställa att personen passar in kan bli väldigt kostsamt.

Och om du gör en felrekrytering – det gör de flesta företagare vid något tillfälle – försök lösa situationen så fort du bara kan. Vänta inte och tänk att det löser sig sen. Det är för mycket minus med någon som inte är rätt. Men när man väl hittar rätt person så tänker nästan alla: varför gjorde jag inte det här tidigare?

Vill du minimera din administration?

Se hur Wint kan hjälpa dig

Få artiklar som denna i din inkorg