4 saker att tänka på inför ditt årsbokslut

4 saker att tänka på inför ditt årsbokslut

  • Ekonomi
  • 23 Apr
    2021

Hur gick det egentligen för ditt bolag förra året? Vad landar siffrorna på, och vad har du för möjligheter inför nästa år? Tiden för att sammanställa årsbokslutet och få svar på de frågorna närmar sig. Därför får du här 4 enkla tips på vad du bör tänka på när du förbereder inför bokslutet.

Bokslutstider! Denna härliga tid på året då böckerna ska stängas och bokföringen ska färdigställas. De flesta företagare låter en ekonom upprätta själva årsredovisningen, men det finns flera saker du själv bör göra för att underlätta (och snabba på) processen. Häng med så berättar jag mer!

1. Leta reda på alla underlag

Det säger sig självt – har man inte samlat underlagen under året har man en del arbete framför sig nu. Du vill så klart få in allt i bokföringen som bolaget ska betala – alla kvitton och  leverantörsfakturor – och du vill ju dessutom se till att alla fakturor är skickade till kund och bokförda som de ska. 

Som företagare har du en skyldighet att se till att allt som har skett på företagets bankkonto styrks av ett kvitto eller en leverantörsfaktura. Gå därför igenom ditt bankkonto och din bokföring så att det inte saknas underlag till någon händelse där. Om det saknas underlag? Då har du inte rätt att dra momsen från den varan eller tjänsten utan får bokföra det som en ren kostnad.

Bonustips

Samla underlagen löpande under året eller använd en tjänst som enkelt låter dig ladda upp underlagen direkt – det sparar dig massor med tid och låter dig vara säker på att bolaget står för allt bolaget ska stå för. Det finns dessutom tjänster som håller koll på saknade underlag åt dig, bara en sån sak.

2. Kolla så att saldona i balansräkningen stämmer

Balansräkningen visar bolagets tillgångar och skulder och här är det en bra idé att slänga ett öga inför bokslutet. Du vill nämligen att saldot på bankkontot och skattekontot stämmer överens med siffrorna som du hittar i balansräkningen.

Skatt, sociala avgifter och moms stämmer du enkelt av genom att jämföra saldot för dessa i balansräkningen mot den skattedeklaration som är inlämnad för räkenskapsårets sista period. 

Bonustips

Huvudvärk bara av att tänka på momsdeklarationen? Det finns enklare sätt att hantera momsen – som att slippa hantera den alls.

Mer läsning: Experten tipsar – Ingående och utgående moms, vad är vad?

3. Se över anläggningstillgångarna och inventarierna

En anläggningstillgång är en tillgång i företaget som är avsedd att användas under en längre tid. En maskin, ett patent eller inventarie. Se därför över att alla inköp och försäljningar som gjorts i ditt företag under året har bokförts på rätt sätt – då kan du nämligen få ner resultatet och minska vinstskatten för året. 

En inventarie som kostar mindre än ett halvt prisbasbelopp (23 800 kr för 2020) får bokföras som en förbrukningsinventarie enligt Skatteverket. Ligger beloppet över det och det du har köpt in ska användas under lång tid i verksamheten bokförs det som en avskrivning. Tänk på att sådana tillgångar ska finnas sammanställda i ett anläggningsregister. 

4. Undvik avgifter och stress – lämna in i god tid

Sju månader efter räkenskapsårets slut vill Bolagsverket ha din årsredovisning. Men det finns ingen anledning att med andan i halsen bli klar med bokslutet några dagar innan skarpt läge som årsredovisningen ska färdigställas.

Blir du klar tidigare har du tid att kontrollera en extra gång så att allt stämmer och du kan i lugn och ro åtgärda eventuella fel. Dessutom undviker du förseningsavgifter och annat tråkigt som är förknippat med att lämna in för sent till Bolagsverket. 

Lycka till med företagandet och årsbokslutet!

Vill du ta del av mer visdom från Wints experter?

Kolla här!

Anmäl dig till Wints mailutskick!