Sugen på förmånsbil? Här får du koll på de nya reglerna kring förmånsvärde och klimatbonus.

Sugen på förmånsbil? Här får du koll på de nya reglerna kring förmånsvärde och klimatbonus.

  • Ekonomi
  • 14 Sep
    2022

Titt som tätt justeras reglerna för förmånsbilar så om du planerar att skaffa en miljöanpassad förmånsbil, då gör du helt rätt i att ha koll på vilka regler som gäller just nu. Tidigare i år förändrades beräkningen av förmånsvärdet för miljöanpassade bilar och reglerna för klimatbonus. Vad räknas som en miljöbil och vad innebär de nya förändringarna? Häng med så förklarar vi.

Du har säkert koll på vad som menas med förmånsbil, men vi tar det igen för säkerhets skull. En förmånsbil är helt enkelt en bil som företaget äger eller leasar men som du som anställd får använda både i tjänst och för privat bruk. Att du får använda bilen privat ses som en förmån och betyder att du måste betala en förmånsskatt - som att det vore ett tillägg på lönen. 

Vad är en miljöanpassad bil?

Enligt Skatteverket drivs en miljöanpassad bil av el, vätgas, gas eller är en laddhybrid. Med andra ord: om du planerar att skaffa en elhybrid eller etanolbil är de, i detta sammanhang, inte en miljöklassad bil.

Uppdaterade förmånsregler för miljöbilar

De nya förmånsreglerna gäller för miljöbilar som registrerats efter den 1 juli 2022. Eftersom miljöbilar oftast är dyrare i inköp än bilar utan miljöanpassningar finns det speciella bestämmelser om förmånsvärdet. Innan årets regeländring jämfördes miljöbilar med en liknande bil utan elteknik för att räkna fram förmånsvärdet. Det kunde till exempel vara samma bilmodell fast med en bensin- eller dieselmotor. Problemet med den metoden var att många av de senaste miljöbilarna inte har någon motsvarighet. Att hitta en “liknande modell” var svårare sagt än gjort.

Läs mer om de förändringar som gjordes under 2021

Med det nya regelverket är tanken att det ska bli enklare för Skatteverket att sätta rätt förmånsvärde. Det ska bli mer förutsägbart och koncentrera miljöstyrningen till bilar med låga utsläpp. Poängen är att gynna mindre och billigare miljöbilar framför större och dyrare modeller.

Den nya beräkningen innebär att istället för att jämföra miljöbilen mot en bil utan elteknik finns det fasta priser att förhålla sig till. Det vill säga att nybilspriset, som ligger till grund för storleken på förmånsvärdet, beräknas schablonmässigt med 350 000 kronor för elbilar och vätgasbilar, 140 000 kronor för laddhybrider och 100 000 kronor för gasbilar.

Förändringen innebär i praktiken att två olika bilmodeller som kostar lika mycket får samma förmånsvärde. I tillägg till detta får inte heller priset sänkas med mer än 50 % av bilens nybilspris. En elbil som exempelvis kostar 500 000 kan alltså som mest sättas ned till 250 000.

Förändrad klimatbonus

Klimatbonus får du som kör en miljöanpassad bil med låga utsläpp av koldioxid. Syftet med bonusen är kort och gott att få fler att köpa miljöbilar. Även reglerna kring denna bonus förändras kontinuerligt. Den 12 juli 2022 uppdaterades den del av regelverket som omfattar klimatbonusbilar. För att få en klimatbonus får bilens nypris inte vara mer än 700 000 kronor. Funderar du på att köpa en bil vars nypris är, eller har varit mer än, 700 000 kronor blir det alltså ingen bonus. Bonusen får heller aldrig överstiga 25 % av bilens nypris.

Lönar det sig med förmånsbil?

Anledningen till att beräkningen av förmånsvärde justeras är för att bilförmånen ska spegla den faktiska kostnaden av att äga motsvarande bil. Det i sin tur leder till att det i många fall går att ifrågasätta om det verkligen är förmånligt att köra en förmånsbil, eller om du faktiskt lika gärna kan köpa eller leasa bilen som privatperson.

Det finns såklart lägen då en förmånsbil är attraktivt - kanske speciellt för företagets ägare. Men för de flesta är det smart att räkna lite extra på valet av bilmodell, det kan faktiskt bli mer lönsamt att leasa bilen än att köpa den. En tumregel är att om förmånsvärdet är lägre än kostnaden för att leasa bilen brukar det vara lönsamt med leasingbil.

Bonustips!

En annan rekommendation är att alltid använda sig av omvänd löneväxling och nettolöneavdrag istället för förmån. På så vis kan din nya bil förbättra underlaget för SGI, pension och K 10. Mer kunskap kring detta får du i webinariet, Allt du behöver veta om tjänste- och förmånsbil 2022, där Wints skatteexpert Anders Nilsson pratar om allt som gäller förmånsbilar och hur du som företagare kan tänka. 

 

Anmäl dig till Wints mailutskick!