Covid-19-pandemin lärde oss en hel del om att ställas inför en minst sagt oklar framtid och just när många av oss började gasa på igen dök nya parametrar upp: Stigande produktionskostnader, rekordhöga elräkningar, stigande räntor och svagare efterfrågan från hushåll och företag. Peppigt läge för dig som driver företag ... Men skam den som ger sig, eller hur?
Här delar Caroline Säisä, CFO på Wint, med sig av tre nycklar som kan hjälpa dig att ta dig ur lågkonjunkturen med företagets hälsa i behåll.
Kostnader ut -vad behöver du, egentligen?
När inkomsterna minskar eller uteblir är det likviditeten, det vill säga bolagets förmåga att betala sina skulder, som får ta den hårda smällen. Därför är det viktigare än någonsin att granska bokföringen och se över dina utgifter. Gör en prognos för likviditeten utifrån olika scenarion. Hur länge räcker det du har på kontot idag?
För många företagare är den egna lönen den enskilt största kostnaden. Fundera på om du tillfälligt kan minska din lön - men kom ihåg att först göra en kalkyl över hur dina privata utgifter ser ut så du klarar att täcka dem.
Gå därefter igenom bolagets kostnader. Vilka är de största, vilka är engångsposter och vilka kostnader återkommer varje månad? Försök minska så många som möjligt, så fort som möjligt. Inled också en dialog med dina största leverantörer för att se vilka lösningar ni skulle kunna hitta för att hålla båda parters affärer flytande.
När det gäller att dra in på kostnader är uttrycket “många bäckar små” i högsta grad relevant. Allt från att säga upp prenumerationer på magasin till att avsluta abonnemang för mjukvara eller webbaserade tjänster kan bidra till att behålla likviditeten på en nivå som gör det möjligt att betala bolagets kostnader så länge som möjligt. Du kan alltid återuppta dina prenumerationer när saker och ting har återgått till det normala.
Ladda ner vår checklista med 21 tips för att minska kostnaderna i bolaget