3 sätt att rädda likviditeten och ta dig ur lågkonjunkturen med företagets hälsa i behåll

3 sätt att rädda likviditeten och ta dig ur lågkonjunkturen med företagets hälsa i behåll

  • Ekonomi
  • 22 Sep
    2022

Just nu är det många företagare som känner oro inför det svajiga konjunkturläget. Osäker marknad, långsammare affärer och inflation skapar osäkerhet inför framtiden och företagets möjligheter. Just därför är det viktigare än någonsin att hålla koll på kassaflöde och likviditet.

Covid-19-pandemin lärde oss en hel del om att ställas inför en minst sagt oklar framtid och just när många av oss började gasa på igen dök nya parametrar upp: Stigande produktionskostnader, rekordhöga elräkningar, stigande räntor och svagare efterfrågan från hushåll och företag. Peppigt läge.  Men skam den som ger sig, eller hur?

Här delar Caroline Säisä, CFO på Wint, med sig av tre nycklar som kan hjälpa dig att ta dig ur lågkonjunkturen med företagets hälsa i behåll.

Kostnader ut -vad behöver du, egentligen?

När inkomsterna minskar eller uteblir är det likviditeten, det vill säga bolagets förmåga att betala sina skulder, som får ta den hårda smällen. Därför är det viktigare än någonsin att granska bokföringen och se över dina utgifter. Gör en prognos för likviditeten utifrån olika scenarion. Hur länge räcker det du har på kontot idag?

För många företagare är den egna lönen den enskilt största kostnaden. Fundera på om du tillfälligt kan minska din lön - men kom ihåg att först göra en kalkyl över hur dina privata utgifter ser ut så du klarar att täcka dem.

Gå därefter igenom bolagets kostnader. Vilka är de största, vilka är engångsposter och vilka kostnader återkommer varje månad? Försök minska så många som möjligt, så fort som möjligt. Inled också en dialog med dina största leverantörer för att se vilka lösningar ni skulle kunna hitta för att hålla båda parters affärer flytande.

När det gäller att dra in på kostnader är uttrycket “många bäckar små” i högsta grad relevant. Allt från att säga upp prenumerationer på magasin till att avsluta abonnemang för mjukvara eller webbaserade tjänster kan bidra till att behålla likviditeten på en nivå som gör det möjligt att betala bolagets kostnader så länge som möjligt. Du kan alltid återuppta dina prenumerationer när saker och ting har återgått till det normala.

Ladda ner vår checklista med 21 tips för att minska kostnaderna i bolaget

Läs också: 5 tips kring prissättning och lön

Kostnader in -fakturera oftare

Det låter självklart men ibland är det just detaljerna som gör den stora skillnaden. Ju oftare du fakturerar, desto oftare och snabbare får du in dina pengar. I lågkonjunktur är detta särskilt viktigt eftersom det ger dig en chans att upptäcka om dina egna kunder har betalningsproblem och därmed inte riskera kreditförluster.

Ta för vana att fakturera så snart du avslutat ett projekt och se över möjligheten att delfakturera om du sitter i långa uppdrag.

Med en automatiserad ekonomitjänst som Wint minimerar du det manuella arbetet som ofta gör att faktureringen tar längre tid än nödvändigt. Och om dina kunder skulle bli sena med betalningen kan du låta oss skicka dina påminnelser åt dig.

Korta faktureringstiden

Kör du på den gamla klassikern “30 dagar netto”? Varför? Idag, när fakturan skickas digitalt och kommer fram till kunden omedelbart, finns ingen anledning att kunden ska hålla på betalningen i 30 dagar -dagar då du dessutom agerar bank åt kunden. Testa att halvera till 15 dagar. Om någon protesterar, ta en förhandling. Det brukar oftast gå att komma överens.

7 råd som maxar din ekonomi när du driver företag

Anmäl dig till Wints mailutskick!