Berätta om Republiken!
Republiken är en marknadsföringsbyrå som främst jobbar med tillväxtbolag. Det är då vi är som bäst, när vi jobbar med andra som också har väldigt tydliga mål. När de vet vad de vill kan vi hjälpa till. Vi upplevde ett glapp mellan digitalbyråer och strategiskt duktiga managementkonsulter. Managementstrategierna slutade sällan i konkreta actions och digitalbyråerna gjorde ofta helt fel saker. Vi vill vara en byrå som både kan bestämma vad som ska göras och sen faktiskt genomföra det.
Hur gör ni det?
Vi jobbar med marknadsföringsstrategi, digital marknadsföring och webbutveckling. Förutom att vi är måna om att koppla insatser till större affärsmål så är vi också bra på att lyfta in våra kunders kunder i både de marknadsförings- och webbprojekt vi jobbar i. Resultatet blir så mycket bättre när man baserar kommunikationen på faktiska kundinsikter istället för antaganden.
Nu startade ni 2020, vilket inte är så längesen, men ändå har mycket i världen förändrats, har det märkts hos er?
Vi startade i januari, och sen kom Corona. Det förändrade branschen eftersom fler behövde vara digitala, människor både krävde och förväntade sig en annan typ av digital närvaro. Det har varit väldigt positivt för vår bransch. Förutom Corona så har iOS- uppdateringen förändrat mycket. Jag tycker att branschen har gått från ett överdrivet fokus på att vara datadriven till att vi rör oss tillbaka mot mer traditionell marknadsföring mer inriktad på strategi och kreativitet. Jag tror att branschen som helhet mognar lite och inser att data är väldigt viktigt, men det är inte allt.
Den digitala världen är i ständig förändring, hur gör ni för att hålla er ajour?
Vi har specialister kopplade till specifika områden, där handlar det mycket om att de inom sitt område ska följa branschen, ha koll på hur specifika verktyg utvecklas till exempel. Att hela tiden testa nya saker är också en viktig del. Om jag jämför med när jag var mer operativ än jag är idag ser allt väldigt annorlunda ut. Det har snurrat otroligt fort. Det handlar i mångt och mycket om att vara uppdaterad på verktygen och lyssna in trenderna. Både på hur företagen som utvecklar systemen och verktygen, som Google och Facebook förändras, men också vad de säger, vad de tror om framtiden.