Facebook har blivit en viktig marknadsföringskanal för de flesta företag idag. Många annonsörer slåss om samma utrymme och vill nå samma personer i samma kanaler. Så hur gör man för att lyckas med sin annonsering? Albin Stööp, CEO på AI-startupen Zalster, ger sina bästa tips.
Du har säkert upplevt det själv när du marknadsför ditt eget företag på Facebook. Ena dagen får du kanonresultat på din annonsering, för att nästa dag se hur konverteringarna dalar. Så hur ska man egentligen göra för att dra största möjliga nytta av Facebooks algoritmer?
Wints kund och samarbetspartner Zalster har skapat en tjänst som med hjälp av Artificiell Intelligens hjälper företag att optimera sin annonsering. Vi lät bolagets grundare och CEO, Albin Stööp, dela med sig av sina 5 bästa tips till dig som vill bli bättre på Facebook-annonsering. Så här skriver han:
Gästinlägg: Så får du fart på din Facebook-annonsering
Annonsering via Facebook Ads (som innefattar Facebook, Instagram, Messenger och Audience Network) har blivit en grundplåt i de flesta bolags digitala marknadsplaner – nästan oavsett vilken bransch man befinner sig i.
Däremot är det en kanal som få förstår sig på, vilket inte är så konstigt då den är i konstant förändring och har en helt ny approach, jämfört med de bannerbaserade onlinekanalerna, i allt från hur annonserna utformas till hur man gör själva köpet rent tekniskt.
Min vision med detta inlägg är att ge några handfasta tips som lämpar sig för allt från nybörjaren i Facebook Ads, till den som har god erfarenhet i det. Vad som talar för att även nybörjare kan ta till sig dessa tips och börja använda Facebook Ads är att det är ett verktyg som är utformat för att vara enkelt att förstå sig på och komma igång med.
Tips 1: Gör det inte svårare än det är
Det absolut första steget när man ska starta en ny kampanj är att välja mål. Börja inte med att göra fel här.
Är det konverteringar du vill ha? Välj då ”Conversions” som kampanjtyp – inte ”Traffic”. Gör det alltså inte svårare än det är. Sanningen är den att Facebooks algoritmer är så pass kraftfulla att utfallet i väldigt stor utsträckning påverkas av vad du berättar för Facebook att du vill ha.
Är du en E-handel och vill ha köp, välj ”Conversions” som kampanjtyp och optimera mot ”Purchase” – inget annat.
Tips 2: Upptäck ”Audience Insights”
En liten doldis bland funktionerna i Facebook Ads (eller rättare sagt, Facebook Business Manager) är Audience Insights. Det är ett väldigt kraftfullt verktyg för att hitta och förstå målgrupper.
Du hittar Audience Insights i menyn och kan där experimentera med målgrupper som du antingen definierar själv, eller som utgår från en datakälla du själv besitter. Det bästa exemplet här är väl att man laddar upp en lista med alla sina kunder, för att genom verktyget sedan lära sig allt från demografisk och geografisk tillhörighet till vad dina kunder har för internetbeteenden och intressen. Information som du kan dra nytta av när du skapar nya målgrupper för din annonsering.
Exempel på insikter man kan få är;
- Vilka Facebooksidor som är mest populära hos dina kunder
- Vilka yrkesgrupper som är överrepresenterade
- Vilken åldersindelning de har
- Om de tenderar att klicka mer eller mindre på annonser än genomsnittsanvändaren på Facebook
- och mycket mer!
Tips 3: Investera ett par extra minuter i dina creatives
Det är av stor vikt att man inte behandlar annonser i Facebook och Instagram som en annons i Aftonbladet-appen, en TV-reklam, ett reklamblad eller en annons i Googles displaynätverk. Det som gör Facebook Ads unikt på så sätt är att man måste tänka om lite hur man väljer att utforma annonserna.
Det är få som faktiskt tänker igenom sin strategi ordentligt innan de gör en Facebookannons. Om man bara börjar med att ställa sig frågan om man själv hade blivit intresserad av annonsen man utformat, så kan man redan där förhindra att en tråkig annons åker ut.
Känner man spontant att de bilder och videos man sitter på är lite tråkiga så finns det idag mängder av fantastiska smartphone-appar (många som är gratis) där man med enkla medel kan få en bild till en video som ”poppar” ur flödet.
Testa själv, ladda ner någon av dessa och lek runt lite:
Förutom bilderna, se också till att hålla copyn så kort och snärtig som möjligt. Försök att inte tänka att du ska maximera textytan och därmed skriva så mycket som möjligt, utan låt användaren istället bli intresserad av att upptäcka och läsa mer på din webbplats.
Tips 4: Testa nya (och alla!) format
Nu för tiden finns det många olika format i Facebook Ads. Beroende på vilken typ av produkt du har så lämpar sig de olika formaten olika bra. Men om det är en tumregel man ska ha med sig så är det att försöka testa sig igenom alla format för att se om någon sticker ut kraftigt i effektivitet.
Canvas Ad är ett exempel på format som vi sett lämpar sig extra bra för brands som vill stärka sin storytelling redan i annonsen. Här finns en fantastisk yta för att både visuellt och i copy berätta en historia bakom – eller bara fördjupa upplevelsen av varumärket.
Läs mer om Canvas Ad här: http://canvas.facebook.com/
Tips 5: Ha is i magen
Ett annat ganska enkelt knep för att öka effektiviteten är att inte bli för orolig och pilla på sina kampanjer för ofta. Om det inte flyger direkt, så är det bättre att man håller händerna borta och låter Facebook se om den kan åstadkomma bättre resultat – än att man ska vara inne och peta för mycket själv.
Samma sak om det fungerar väldigt bra, då är det ingen större idé att försöka modifiera sönder sina kampanjer och därmed förstöra momentum. Facebook är kraftfullt och behöver inte vara en kanal som kräver allt för mycket hantering (vilket också är en anledning till varför jag personligen tycker att man väldigt sällan behöver en byrå för det, hur stor eller liten man är).
Det viktigaste är att man gjort rätt från början och ser till att utnyttja Facebooks potential på rätt sätt, genom att ha bra creatives, en optimal kampanjstruktur och sätta rätt inställningar (såsom bud, budget, optimeringsmål, osv).
Stort lycka till med din Facebook-annonsering!
/Albin Stööp, CEO Zalster
Läs också:
"Därför tjänar du på att bjuda på din kunskap"