En av de viktigaste ingredienserna för att lyckas med sitt företagande är att ta betalt för det man gör. Vare sig du har ett eget företag där du säljer produkter eller tjänster, driver e-handel, målerifirma eller reklambyrå måste du se till att få betalt för det du erbjuder dina kunder. Den matematiken behöver man inte vara ekonom för att räkna ut.
Ändå skulle jag vilja argumentera för att du faktiskt kan tjäna en hel del, rent marknadsföringsmässigt, på att ge bort vissa saker gratis – nämligen din kunskap. Enligt min mening är det skillnad mellan att skänka bort det som är din core business och att bjussa på din teoretiska expertis. Det sistnämnda kommer ju bara att göra dig till en sån man litar på.
Bygg förtroende hos din målgrupp
Jag tänker såhär: föreställ dig att du driver ett byggföretag som specialiserar sig på renovering av hus, altanbyggen och liknande. Då ska du såklart aldrig gå med på att renovera ett kök eller bygga en altan helt gratis (om det inte är din egen förstås). Det är ju den typen av grejer du ska ta betalt för och livnära dig på.
Vad du däremot skulle kunna göra är att spela in tutorials som förklarar hur man bör gå tillväga när man vill bygga sin egen altan. Du skulle kunna göra steg för steg-guider på hur man gjuter grunden för ett altanbygge, skriva artiklar med tips om materialval, förklara vilka förberedelser som måste göras eller beskriva de vanligaste misstagen. Allt detta är saker som du förmodligen har stenkoll på – du är ju trots allt experten.
Men varför ska du göra det? Kommer inte det leda till att folk bygger sin egen altan istället för att anlita hantverkare? Jo, kanske. Men å andra sidan, om någon vill bygga sin egen altan så kommer hen att göra det oavsett om du bistår med kunskap eller inte. Men tack vare din hjälp är chansen större att altanen kommer att bli riktigt bra, vilket i sin tur betyder att man får förtroende för dig och din kunskap. Så nästa gång man behöver hjälp att renovera är det med största sannolikhet dig man kontaktar först.
Dessutom är det troligtvis inte heller så att fler människor kommer att börja bygga sina egna altaner bara för att man kan hitta kunskapen på nätet. Idag är vi så måna om vår egen tid att vi vet när det är läge att låta experten göra jobbet istället. Och vad gör vi när vi söker efter den rätta experten? Jo, vi googlar. Då vore det väl perfekt om det var just ditt innehåll man fick upp i sökresultaten?
Content Marketing ger långsiktiga relationer
Den här typen av kunskaps- eller innehållsdelning brukar gå under samlingsnamnet Content Marketing. Det innebär kortfattat att du delar med dig av din kunskap och expertis genom att göra den tillgänglig i form av olika typer av innehåll på nätet eller i annan form – för att på så sätt bygga förtroende hos dina potentiella kunder.
Det här tillvägagångssättet må kräva lite mer arbete – och kan ta lite längre tid innan någon blir kund – jämfört med traditionell marknadsföring. Men du bygger samtidigt ditt varumärke och när du väl lyckats övertyga den som läser, tittar eller lyssnar på ditt innehåll om att du kan din grej så är chansen större att hen inte bara gör ett engångsköp utan faktiskt blir kund även på lång sikt.
Vi vill göra det superenkelt att driva företag
Vi på Wint tänker ungefär likadant. Vår core business är att tillhandahålla en tjänst som underlättar den ekonomiska vardagen för företagare. Men det vi brinner för är ju att göra det så enkelt som möjligt för vem som helst att driva företag.
Därför bjuder vi gärna på all vår samlade kompetens inom företagande – allt från ekonomihantering och bokföring till sälj, marknadsföring eller organisationsutveckling. Vi vet ju att vi är bra på att förenkla företagande, så varför skulle vi inte dela med oss av vår kunskap?
Läs också: "5 snabba knep för att få fart på Facebook-annonseringen"