Säkra likviditeten – 4 frågor du som fastighetsmäklare kan ställa dig

Säkra likviditeten – 4 frågor du som fastighetsmäklare kan ställa dig

  • Ekonomi
  • 30 Jun
    2023

Alla företagare bör ha koll på sin likviditet och säkerställa att man alltid har tillräckligt med pengar på kontot för att kunna betala ut löner och sina kortsiktiga skulder. Men i vissa tider kan det vara lättare sagt än gjort. Här är fyra frågor som du som är fastighetsmäklare kan ställa dig om du behöver säkra upp din likviditet när bostadsmarknaden vacklar.

Det är väl knappast någon som missat hur den rådande lågkonjunkturen påverkat den tidigare så blomstrande bostadsmarknaden – allra minst du som jobbar som fastighetsmäklare! Om du har otur kanske du till och med ser hur pengarna börjar sina i bolagets kassa? Då är det hög tid att ställa dig dessa frågor för att rädda likviditeten.

Läs också: “Vad är en likviditetsbudget – och varför ska jag ha en?”

1. Kan bolaget ta ett banklån eller få en checkkredit?

En fastighetsmäklares affärer innebär ofta att du tvingas ligga ute med stora summor pengar för försäljningen innan du själv får betalt. Du betalar kanske för annonsering, styling och fotografering, m.m. 

Det är pengar som du visserligen ska få tillbaka när objektet är sålt, men när marknaden är lite trögare är det inte ovanligt att tiden mellan ditt utlägg och kundens betalning blir extra lång, vilket kan slå hårt på din likviditet.

En lösning på detta skulle kunna vara att kontakta en bank för att förhandla fram en lösning med ett tillfälligt lån eller en checkkredit som kan täcka upp för den period då du inväntar dina pengar.

2. Kan du dela risken med dina leverantörer?

En annan lösning för att slippa ligga ute med pengar skulle kunna vara att ta en diskussion med dina leverantörer för att hitta en lösning som funkar för båda parter.

Kan fotografen och stylisten tänka sig att gå ner i pris eller ge dig lite längre betalningstid? Eller kan de dela upp fakturan och dela risken med dig, så att du betalar halva summan direkt och andra halvan när objektet blivit sålt? 

Har du andra leverantörer, som inte är direkt kopplade till försäljningen av bostäder, som du kan förhandla om priset med? Se över dina kostnader och fundera på om någon skulle kunna kapas för att säkerställa att du inte tar för mycket av dina likvida medel.

3. Kan du som ägare låna in pengar till bolaget?

När det är tuffa tider kan ett bra tips vara att du som ägare lånar in pengar i bolaget – förutsatt att du känner dig säker på att nedgången är tillfällig. När bolaget visar bättre siffror kan du sedan betala tillbaka lånet till dig själv.

En stor fördel med detta är att du som privatperson kan låna ut pengarna till bolaget med en marknadsmässig ränta, vilket i dagens ränteläge skulle kunna vara gynnsamt för dig när pengarna ska betalas tillbaka.

4. Kan ni separera något från provisionen?

Vi var inne på det tidigare i artikeln. Som standard ligger du ofta ute med stora summor pengar medan objektet ligger ute till försäljning, och sedan får du tillbaka dessa i samband med att handpenningen kommer in och du får del av denna i form av arvode och provision. Men måste det vara så?

Idag separeras exempelvis Hemnet-avgiften från mäklarens arvode. Kan du identifiera andra delar som ni skulle kunna ta betalt för separat, för att slippa ligga ute med pengar i onödan? Kanske kan ni till exempel fakturera er kund arvodet för fotograferingen i samband med att fotografen fakturerar er?

—-

Dessa fyra frågor kan vara bra att ställa sig själv om man upplever att likviditeten är på väg åt fel håll. Ett annat tips kan vara att helt enkelt se över sina kostnader (såväl fasta som tillfälliga) och fundera på om det är någonstans du kan kapa för att ha pengar över till det som är absolut nödvändigt.

Ett annat tips skulle kunna vara att kika på Wints automatiserade bokföringstjänst. Dels för att den ofta är mer prisvärd än andra bokföringslösningar på marknaden, och dels för att den gör det enkelt att hålla koll på sina kostnader i lättöverskådliga rapporter. 

Wint har dessutom skapat en lösning som passar klockrent för just mäklarbolag, med sömlösa integrationer till branschens vanligaste affärssystem. Boka ett digitalt möte med oss för att höra mer om hur vi kan hjälpa dig att spara pengar, effektivisera din vardag samt ge dig koll på bolagets likviditet.

Läs också:

Så funkar Wint för fastighetsmäklare
“Så kan mäklare automatisera sin hantering av handpenning”

Anmäl dig till Wints mailutskick!