Kunden som kom tillbaka

Kunden som kom tillbaka

  • Kundcase
  • 20 Jul
    2022

Vi vet alla hur det är. Du har det egentligen bra där du är, oavsett om det handlar om ett jobb, ett boende eller en tjänst. Men så kommer den där tanken smygande, kanske är det ändå grönare gräs någon annanstans. Kanske kan du få en ännu smidigare lösning ... Precis så tänkte Structsales VD Oliver Lopez – och lämnade Wint för en annan redovisningstjänst.

Själv säger Oliver att han avskyr administration och att hålla på med “sånt som inte är speciellt roligt och som tar energi”. Så när en bekant tipsade honom om att använda Wint för sin bokföring var det ett lätt beslut. I flera år var hans företag kunder hos Wint och det fungerade bra.

- Överlag var vi rätt nöjda och glada, men vi blev kunder när Wint fortfarande var ganska nystartat och det märktes ibland. Till exempel var det något underlag som försvann. Efter ett par år började jag tänka att gräset kanske trots allt var grönare på den mer traditionella sidan och bytte till ett konkurrerande företag med liknande upplägg.

Wint-kapitlet avslutades och ett nytt inleddes. Nu skulle bokföring och administration bli ännu smidigare och dessutom fanns två kontaktpersoner tillgängliga för Oliver om han behövde, något han saknat i början hos Wint.

- Jag tänkte att eftersom det här företaget var vana vid att jobba med stora konsultbolag skulle det vara supersmidigt på alla sätt och allt skulle bara fungera. Fast det visade sig ganska snart att saker behövde manuell hantering, att dokument försvann och att de där kontaktpersonerna inte alls var så lätta att komma i kontakt med, säger Oliver.

Dyrt och komplext

Oliver äger och driver alltså Structsales, ett företag som hjälper B2B-företag att modernisera sin försäljning och marknadsföring genom att skapa digitala processer och flöden med hjälp av HubSpot.

- Det är viktigt för oss att skapa en lösning som är skalbar för varje kund. Det vill säga att kunden inte ska behöva betala för funktioner och tjänster som de varken behöver eller vill ha. Vi vill helt enkelt inte att de ska köpa något som de inte använder. Ofta använder vi stora komplexa CRM som referens till varför man ska använda HubSpot istället.

Det känns ju logiskt när man hör det med men det visade sig vara ett synsätt som inte var norm överallt.

- På det stora redovisningsbolaget blev vi en liten spelare, en spelare som inte hade behov av hela tjänsteutbudet och alla system som erbjöds. Ändå var vi tvungna att betala för det, berättar Oliver.

Sammanfattningsvis blev det nya systemet både dyrare och mer komplext, utan att för den delen fungera smidigare. Oliver och Structsales stannade i knappt två år innan de insåg att gräset varit grönare på Wints sida av staketet.

- Det kändes som att komma hem, säger Oliver och fortsätter: Det var bara att plocka upp tråden igen och fortsätta. Det var faktiskt väldigt smidigt både att sluta och starta med Wint, vilket jag tyvärr inte kan säga om det andra företaget.

Och nu när du har lite perspektiv på Wint, vad är det du uppskattar med tjänsten?

- Allt. Att tjänsten är så heltäckande men att jag ändå “bara” får precis det jag behöver, till en bra prisbild dessutom. Men ärligt talat skulle jag kunna betala 5 gånger så mycket för tjänsten och för att slippa hålla på med de här grejerna. Jag har alltid sagt att man ska hålla på med det man är bäst på - och Wint är bäst på att förenkla för företag så att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet. Det betyder hur mycket som helst för mig!

Anmäl dig till Wints mailutskick!