8 steg för att få ditt bolag att växa

Att starta bolag, få sina första kunder och skapa en fungerande verksamhet är en bedrift i sig. Men när saker och ting har börjat flyta är det dags att få bolaget att växa. Här bjuder Wint på en checklista för dig som vill ta nästa steg.

1. Hur är det med kassaflödet?

Om du vill att bolaget ska växa behöver du ha full koll på ditt kassaflöde; hur mycket pengar strömmar in och ut ur bolaget varje månad? Använd denna information för att planera det kommande året – har du råd att investera i bolagets tillväxt genom att till exempel anställa eller köpa ny utrustning? 

2. Funkar de interna processerna?

Kan du och dina medarbetare bli mer effektiva i er vardag? Kanske kan ni standardisera ert arbete eller förändra policies som står i vägen för effektiva processer? Ju smidigare ni kan göra arbetet, desto lättare blir det att utveckla både organisationen och bolaget.

3. Har du ett starkt lag?

Kan man bygga en stark verksamhet utan ett tight team? Kanske, men det blir definitivt enklare om man har ett sammansvetsat lag med duktiga medarbetare som strävar åt samma håll. Fundera över om dina medarbetare har rätt kunskaper och förutsättningar för att ni ska kunna ta nästa steg tillsammans. Hur kan ni förbereda er inför kommande förändringar?

4. Hur är läget på marknaden?

Hur ser din marknadsposition ut just nu? Hur stor del av marknaden har du, respektive dina konkurrenter? Vilka är dina konkurrenter – och vilka kommer de att vara imorgon? Analysera din marknad för att reda ut åt vilket håll du ska sikta för att växa så mycket som möjligt.

5. Funkar det du säljer?

Ta en ordentlig koll på dina produkter eller tjänster. Är de rätt för din marknad och målgrupp? Kanske kan du göra en marknadsundersökning för att se hur du och det du säljer uppfattas hos dina kunder? Använd resultaten för att ytterligare förbättra ditt erbjudande.

6. Dags att uppdatera webbplatsen?

Innan du börjar driva trafik till din hemsida eller blogg bör du kolla så att innehållet fortfarande är relevant och funkar mot din målgrupp. Behöver du ha en annan tonalitet nu när du ska växa? Hur var det nu kunderna pratade om dig, enligt marknadsundersökningen? Använd samma språk på din hemsida!

Se även till att sajten är sökordsoptimerad så att potentiella kunder har lätt att hitta dig. Verktyg som Google Keyword Planner hjälper dig att reda ut vilka ord du bör använda i dina texter. Och du, ta hjälp om du behöver. Det är oftast en bra investering.

7. Behöver du experter och partners?

Hur duktig du än är kan du inte göra allt själv. Be en expert utvärdera din verksamhet, din marknadsstrategi eller din hemsida. Det skadar aldrig med feedback från folk på utsidan. Kanske kan du inleda partnerskap med andra företag eller investerare? Tillväxt gynnas ofta av samarbete med andra.

8. Hur ser kommunikationsplanen ut?

Med en väl genomtänkt kommunikationsplan blir det enklare att nå ut med dina huvudbudskap till kunderna. Dessutom ger den ett bra riktmärke för hur du ska kommunicera; vilka aktiviteter du ska göra och var du ska synas.

Gå igenom hela säljcykeln för att se till att du kommunicerar med din målgrupp i alla faser – även efter köpet. Kom ihåg att en nöjd kund är den bästa ambassadören. Och ju fler ambassadörer, desto snabbare tillväxt.

Vill du slippa tänka på din ekonomi?

Lär dig mer om Wint

Få artiklar som denna i din inkorg