5 råd till dig som vill balansera arbete och privatliv

Work-life balance – eller balans mellan arbete och privatliv, i brist på bättre översättning – är ett allt mer vanligt samtalsämne på svenska arbetsplatser. Men vad innebär det egentligen? Och hur ska man göra för att lyckas uppnå den perfekta balansen?

Work-life balance handlar om att arbetsgivaren, eller du själv som anställd eller egenföretagare, skapar förutsättningar för goda prestationer på jobbet och hållbart välmående i livet i allmänhet.

För att uppnå detta krävs en fungerande balans mellan arbete och privatliv, dvs att man inte jobbar och stressar för mycket och att man kan ta sig tid för återhämtning, fritidsintressen och umgänge utanför arbetstid.

Viktigt för hälsan

Det finns många hälsofördelar med en bra work-life balance. Eller snarare finns det vissa hälsorisker med det omvända.

Enligt en studie som publicerades i den brittiska medicinska tidskriften The Lancet löper nämligen människor som misslyckas med att hitta en bra balans mellan arbete och privatliv (läs: jobbar och stressar för mycket) 33 procent större risk att drabbas av stroke och 13 procent större risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Dessutom hävdar många studier att de som tvingar sig själva till längre arbetsveckor inte nödvändigtvis får särskilt mycket mer gjort än de som jobbar normala tider. Speciellt inte om man jobbar så mycket att man blir utmattad – då ökar bara risken att man gör fel och måste börja om.

Balansen är individuell

Okej, du fattar. Det optimala är helt enkelt att jobba lagom mycket och balansera jobbet med privatlivet. Lättare sagt än gjort, eller hur?

För de allra flesta – speciellt om du äger eller driver företag – känns det ju som en omöjlig ekvation. Du har en hög arbetsbelastning å ena sidan och familj, vänskapsrelationer och fritidsintressen å andra. Bara tanken att lyckas jonglera alla dem är tillräcklig för att man ska bli ännu mer stressad än man redan är.

Dessutom är det ju väldigt individuellt vad som är en bra balans. Vissa klarar helt okej att arbeta 55-timmarsveckor och ändå ha ett fullt fungerande privatliv, medan andra upplever att till och med 40 timmar i veckan är några arbetstimmar för mycket.

Därför kanske work-life balance i första hand handlar om att ge dig själv rätt förutsättningar för att både kunna prestera på jobbet och må bra i allmänhet – och för att minimera riskerna att bli allt för stressad. Då finns några konkreta åtgärder att ta till.

Så kan du ge dig själv rätt förutsättningar för hållbar balans

1. Sätt upp hanterbara mål – varje dag

En lång Att göra-lista kan lätt kännas oöverstiglig och bygga mer stress istället för att erbjuda en översikt över de uppgifter du har framför dig. Försök därför prioritera vilka uppgifter du måste göra just idag och fokusera på dem. Bara dem. Fortfarande för mycket att hantera? Be om hjälp.

2. Boka in sociala aktiviteter utanför jobbet

Arbetsuppgifterna kommer aldrig ta slut. Det kommer alltid komma nya utmaningar att ta tag i. Det går alltså inte att vänta på “att det ska bli lugnare på jobbet” innan du bokar in den där middagen med kompisarna eller bjuder din partner på nästa dejt.

Försök därför boka in eller schemalägga återkommande sociala aktiviteter som “tvingar” ut dig från kontoret. Då kan du planera din arbetsvecka utifrån sociala aktiviteter istället för tvärtom.

3. Ta regelbundna pauser

Det är helt okej att ta fem minuter då och då för att bara slappna av, trots att du är på jobbet. En kort paus hjälper dig faktiskt att rensa huvudet och inhämta ny inspiration. Dessutom ökar det dina möjligheter att hantera stress och fatta rätt beslut när du sätter igång med arbetet igen.

4. Våga säga nej och var inte rädd att be om hjälp

Det är inget svaghetstecken att be om hjälp och stöttning, varken på jobbet eller på fritiden. Om du känner att din kalender är överhopad av aktiviteter – boka av några. Om du bara förklarar varför är det ingen som kommer att bli upprörd.

Genom att vara öppen med dina stresskänslor kan du dessutom få välbehövlig stöttning från folk i din närhet, vilket ger ett nödvändigt skyddsnät om du skulle förlora balansen.

5.  Fokusera bara på det viktigaste

Undvik att utföra sysslor som inte är direkt värdeskapande för bolaget, eller som inte i första hand tillhör dina arbetsuppgifter. Delegera eller outsourca sådant som stjäl tid från din debiterbara tid. När du optimerar tiden du är på jobbet så slipper du ju vara där längre än nödvändigt.

Wint hjälper dig fokusera på det du gör bäst

Människor som känner sig överarbetade blir mindre effektiva. Stress och utmattning leder dessutom till såväl hälsoproblem som kostnadskrävande felbeslut. Som tur är finns det hjälp att få.

Vår automatiserade bokföringstjänst kan till exempel hjälpa dig att frigöra massor av tid som du kan lägga på viktigare saker än ekonomihantering. När bokföringsångesten är ett minne blott och sena kvällar med administration kan bytas mot umgänge med familjen ökar förutsättningarna för en mer hållbar balans mellan jobb och fritid.

Hör av dig till oss så hjälper vi dig att automatisera bolagets redovisning.

Sugen på att automatisera din ekonomi?

Ta reda på hur Wint funkar

Få artiklar som denna i din inkorg