Kom igång med ditt Wintkort!

Nu blir utläggshanteringen ännu enklare för dig! För att komma igång med Wintkortet behöver du aktivera ditt kort – hur det går till ser du här nedanför.

Så här kommer du igång

Wintkortet är ett samarbete mellan Wint och kortleverantören Mynt. För att aktivera ditt kort behöver du följa dessa steg:

1

Aktivera kortet

Det gör du hos Mynt genom att logga in på mynt.com och välja Mitt kort > Aktivera, eller i deras app (ladda ner här för iPhone eller Android). Notera samtidigt din PIN-kod!

2

När du använder kortet får du en notis om köpet i Wint-appen (ladda ner här för Iphone eller Android). Fota ditt kvitto och tala om vad det avser så löser vi resten!

Börja Winta!

Var gör du vad?

En liten översikt av vart du vänder dig för olika uppgifter.

Mynt-appen:

  • Aktiverar ditt kort före första köp
  • Ser din PIN-kod
  • Spärrar ditt kort
  • Kollar ditt köputrymme

Ladda ner appen för Iphone eller Android

Wint-appen:

  • Kompletterar kortköpen med foto på kvittot, kvittotyp, etc.
  • Anger representationsdeltagare, osv.
  • Godkänner och attesterar utlägg (om det finns en attestansvarig)

Ladda ner appen för Iphone eller Android

Vanliga frågor

Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna.

Hur gör jag ett köp med Wintkortet?

Vad kostar Wintkortet?

Ett Wintkort ingår i den fasta månadskostnaden för alla kunder utom Fastighetsmäklare som betalar 200 kr/mån för det första kortet. Önskar du lägga till fler användare är priset 50 kr/mån för varje ny användare som får ett Wintkort.

Hur syns mitt köp i Wint?

När du handlar med Wintkortet registreras köpet automatisk i Wint. Därefter skapas det upp ett kvittoutkast i en to-do där belopp och datum redan är ifyllt. Det enda du behöver göra är att komplettera med ett foto på det riktiga kvittot och information om vad köpet avser. Snabbt och smidigt!

Vår rekommendation är att du löpande, vid varje nytt köp, tar för vana att så fort som möjligt ladda upp kvittot i Wint genom att fota det i appen, mejla in det till din personliga Wint-adress eller ladda upp det via webbgränssnittet.

Därefter kan du trycka på en to-do och välja vilket av underlagen som hör till köpet och vilken typ av kvitto det är.

När syns köpet i Wint?

Så fort att du knappt hinner blinka. Nya kortköp dyker upp i Wint omedelbart efter köpet. Då får du också en notis i telefonen samt en to-do i din att göra-lista i Wint.

Vad är ett virtuellt kort?

Ett virtuellt kort fungerar på samma sätt som ett fysiskt, men du får ingen fysisk version av kortet och kortuppgifterna finns bara tillgängliga via Mynt. Ett virtuellt kort lämpar sig bäst för onlineköp, återkommande prenumerationer och licenser.

Om du handlar i en fysisk butik krävs det att butiken har kortterminal som tar emot kontaktlös betalning (du blippar med mobilen) genom betaltjänster som exempelvis Apple Pay eller Google Pay för att använda ett virtuellt kort.

Fördelen med ett virtuellt kort är att du inte kan tappa bort det, och att du kan använda det så fort det är skapat. Ett fysiskt kort har en leveranstid om ca 5 arbetsdagar och behöver aktiveras innan det kan användas.

Finns det bonus/rabatter kopplade till Wintkortet?

Nej, i dagsläget finns det inga rabatter eller bonusar kopplade till Wintkortet.

Kan jag som administratör/ägare sätta köpgränser?

Ja, det är möjligt att sätta individuella köpgränser direkt på medarbetarnas kort.

Hur många Wintkort får man beställa?

Så många du behöver. Men tänk på att det är max ett fysiskt kort per medarbetare som gäller. Du kan dock ha flera virtuella.

Kommer kvittohantering och bokföring automatiseras?

Ja, självklart! När du gjort ett köp med ditt Wintkort får du direkt en notis i mobilen om att fota kvittot. Ladda upp fotot i Wintappen så sker bokföringen per automatik.

Fungerar Wintkortet i Apple Pay eller Google Pay?

Japp, det fungerar både i Apple Pay och Google Pay.

Hur fungerar krediten på Wintkortet?

Kredit upp till 100 000 kr är räntefri i 15 dagar förutsatt att fakturan betalas i tid.

Betalning av fakturan sker via autogiro. I samband med att du ansöker om kredit uppger du ditt företags bankkonto och lämnar autogiromedgivande. Vår samarbetspartner Mynt ställer ut faktura för nyttjad kredit var 15:e dag och pengarna dras automatiskt 1-3 dagar senare från ditt företags bankkonto.

Hur stor kredit du erbjuds beror på företagets unika situation. Det görs en individuell bedömning i varje enskilt fall. Du kan när som helst ansöka om, eller utöka din beviljade kredit. Vid frågor som rör er kredit vänder du dig direkt till Mynt.

Vilken typ av kort är det?

Wintkortet är ett VISAkort som klassas som ett kreditkort. Kortet kan användas till alla typer av kortköp, från den återkommande mjukvarulicensen till inköp av kontorsfika eller tågbiljetterna på affärsresan.

Ditt företags Wintkort kopplas till ett konto som du antingen ansöker om månatlig kredit på, eller betalar in pengar till i förväg, som en pott. Välj det som passar ditt företag bäst. Det går att ha såväl fysiska som virtuella kort kopplade till ditt konto.

Vad gör jag med kvittot efter att jag fotat det?

När du fotat kvittot är det dags att logga in i Wint och leta upp den to-do som skapats upp automatiskt när du gjorde ditt köp. Ladda upp fotot i to-do:n och tala om vad köpet avser. Eftersom vi fyller i detaljerna åt dig när du gör ett köp så finns det mesta redan på plats. Enkelt!

Här kan du läsa mer om hur det funkar att skicka in kvitton i Wint

Varför måste jag ha två appar?

Visst kan man tycka att två appar är en för mycket. Men med tanke på hur enkel din utläggshantering blir med Wintkortet är det ändå ett litet pris att betala. Wints automatiserade fullservicetjänst passar klockrent in i Mynts smarta kortlösning, vilket kommer att göra din vardag kanonenkel framöver.

Dessutom är tanken att det framförallt är den som är ekonomiansvarig i bolaget som faktiskt kommer att behöva två appar. Alla andra användare behöver Myntappen för att se sin PIN-kod, men utöver det kommer de klara sig med enbart Wintappen precis som tidigare.

Behöver du hjälp eller teknisk support?

Ställ din fråga via Support-knappen i Wint så återkommer vårt Customer Success-team fortare än du hinner säga "utläggshanteringsautomatisering".