Allt du behöver veta innan du skaffar företagsbil

Planerar du att skaffa bil till ditt företag? Kikar ni på en helt ny? I så fall är det förmånsbil som gäller, anser Janne Westerlund, redovisningskonsult på Wint. Här guidar han i vad du behöver tänka på.

Många växande företag hamnar med tiden i situationen att de behöver en bil. Minst. Och då finns det en hel uppsjö av frågor och möjligheter att ta ställning till. Enligt Janne Westerlund, är den första frågan du bör ställa dig “vill jag ha en ny eller begagnad bil?” 

Och om svaret är att du vill ha en ny så är Jannes råd att satsa på att leasa en företagsbil. Månadskostnaden blir jämn och förmånsvärdet marginellt högre än på en tre-fyra år gammal bil av samma klass. Det handlar om några hundralappar. 

– Har du en förmånsbil som ligger på företaget måste du som privatperson betala förmånsvärde när du använder den både i tjänst och privat. Detta läggs ovanpå din inkomst. Har du 20 000 kronor i lön och har fri bil där förmånsvärdet är 4 000 kronor i månaden, betalar du skatt på 24 000 kronor, säger Janne Westerlund. 

Och här kommer poängen: du ska se skatten på förmånsvärdet som din privata kostnad för bilen. Jämför sedan det med vilken månadskostnad du skulle få om du köper en bil privat. 

– En begagnad bil har ju en betydligt lägre månadskostnad än vad en ny bil har för mig som privatperson. Därför ger det ju en större vinst för mig privat om det är en ny bil jag ska köpa. Om det är en begagnad bil jag är intresserad av så kanske det inte ens blir förmånligare att ha det som förmånsbil, menar Janne.

Vem betalar drivmedlet – du eller företaget?

Har man förmånsbil så betalar företaget samtliga bilkostnader, såsom bilskatt, försäkring, reparationer, underhåll, leasing, ränta, m.m. beroende på vilken lösning man har. När det gäller drivmedel finns dock två alternativ.

Om företaget betalar drivmedlet så måste du månadsvis redovisa för varenda kilometer du kör privat, eftersom det också ska förmånsbeskattas. Betalar du drivmedel själv får du istället lämna in reseräkningar för dina tjänstemil.

Rent ekonomiskt är det fördelaktigare att företaget betalar drivmedlet, men många väljer ändå det andra alternativet.

– Vad man väljer här beror på hur mycket man kör privat. För mig som bor i Värmland och åker mycket privat är det mycket enklare att lämna in reseräkningar för mina tjänsteresor. Många resonerar nog så, de tycker att det helt enkelt inte är värt tiden att redovisa åt andra hållet. Men använder du tjänstebilen privat väldigt lite eller inte alls, då är det ju bättre att företaget står för drivmedlet.

Miljöbil värt att tänka på

När du ändå kikar på förmånsvärden bör du spana in miljöbilarna lite extra – utöver det faktum att du väljer en miljövänlig bil är förmånsvärdet ofta väldigt bra.

– Jag vill absolut slå ett slag för miljöalternativet, där man dessutom kan hitta väldigt förmånliga förmånsvärden. Gå in på Skatteverkets hemsida så ser du att det är betydligt lägre än på andra bilar i motsvarande klass, tipsar Janne.

Och finansieringen då?

Hur ska bolaget finansiera bilen? Köpa kontant, ta lån eller leasa? Många väljer en leasinglösning eftersom man då kan göra ett avdrag på halva momsen. Om man köper bilen kontant eller via ett avbetalning så har man ingen som helst avdragsrätt för momsen.

– Säg att du köper en ny bil för 350 000 kronor. Då uppgår ju momsen till 70 000 kr. Om du väljer leasingalternativet får du en del av den momsen tillbaka, eftersom momsen på den första förhöjda leasingavgiften samt de löpande leasingavgifterna är avdragsgill med hälften. Dessutom blir bilen en löpande kostnad och syns inte i balansräkningen, vilket ger företaget en bättre soliditet, avslutar Janne.

Tycker du också att det här med siffror och bokföring mest känns jobbigt och krångligt? 

Hör av dig till oss så hjälper vi dig att förenkla ditt företagande.

Ska vi höras om din ekonomihantering?

Ja, kontakta mig!

Få artiklar som denna i din inkorg