Wint tecknar ramavtal med Svensk Fastighetsförmedling – täcker nu 60 % av den svenska mäklarmarknaden

Wints vd, Daniel Johansson

Den automatiserade bokföringstjänsten Wint tecknar ramavtal med mäklarkoncernen Svensk Fastighetsförmedling. Avtalet innebär att Wint nu har ramavtal med de tre största mäklarkedjorna i Sverige – Fastighetsbyrån, Svensk Fastighetsförmedling, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling – samt med Erik Olsson och HusmanHagberg. Wint täcker således 60 % av den svenska mäklarmarknaden.

Jun 29, 2023

Wint AB har de senaste åren brutit mark med sin unika bokföringstjänst för fastighetsmäklare och tecknar nu ytterligare ramavtal med en av Sveriges största kedjor, Svensk Fastighetsförmedling.

– Vi ser vår fortsatta tillväxt inom mäklarsegmentet som ett tydligt bevis på att vi byggt en tjänst som är unik i sitt slag och som mäklarbolagen verkligen behöver. Vi var störst i Sverige på bokföring för mäklare redan innan det här avtalet gick i lås och kan nu konstatera att vi täcker en majoritet av marknaden, säger Wints vd, Daniel Johansson.

Wints fullservicetjänst för fastighetsmäklare innebär dels att den löpande bokföringen automatiseras, men också att den enskilde mäklarens hantering av handpenning och provision kan ske per automatik. Genom sömlösa integrationer mot flera av branschens största affärssystem säkerställer Wint att mäklaren kan lägga minimalt med tid på administration och mer tid på sin kärnverksamhet.

Utöver aspekterna kring effektivisering och tidsbesparing är Wint också en uppskattad tjänst bland franchisetagare för att de får god överblick över bolagets ekonomi. I Wint visas alla nyckeltal i realtid, vilket ger goda beslutsunderlag såväl i osäkra tider som när marknaden är positiv. Wint hjälper dessutom flera kedjor med centrala rapporter som hjälper mäklarbolagen att göra interna jämförelser och utveckla best practice.

– Wint är den enda bokföringstjänsten på marknaden som är helt skräddarsydd för mäklarbranschen, vilket ger många vinster för våra franchisetagare i form av tidsbesparing. En annan viktig nyckel är att vi kommer kunna få enhetlig ekonomisk data som möjliggör för oss centralt att dra nytta av vår storlek som koncern och benchmarka inom kedjan för att skapa bättre lönsamhet, säger Liza Nyberg, vd på Svensk Fastighetsförmedling.

Ett flertal franchisebolag inom Svensk Fastighetsförmedling använder redan idag Wints bokföringstjänst, och det nya ramavtalet bäddar för att de kommer att bli ännu fler den närmaste tiden.

– Det är alltid roligt när välrenommérade koncerner ger oss det förtroende som Svensk Fastighetsförmedling ger oss nu. Vi har jobbat hårt med att utveckla den här tjänsten och jag är stolt över att kunna säga att vi idag har den bästa bokföringstjänsten på marknaden för fastighetsmäklare, konstaterar Daniel Johansson.

Svensk Fastighetsförmedling och Wint inleder sitt samarbete den 1 juli 2023.

Jun 29, 2023