Wint tecknar partneravtal med UCS One Economy – förvärvar del av kundstock men delar på affären

Maria Hedvall, VD på USC One Economy och Daniel Johansson, VD på Wint

Den automatiserade bokföringstjänsten Wint tecknar ett avtal med östgötska fullservicebyrån UCS One Economy om att förvärva en del av deras bokföringskunder. Affärsmodellen syftar till att stärka båda bolagens ekonomi och utmanar branschens traditionella syn på förvärv samtidigt som anslutna byråpartners får unika konkurrensfördelar.

Feb 23, 2023

I oktober 2022 presenterade Wint ett första samarbete med revisions- och redovisningsbyrån Revideco. Nu tar Wint nästa steg genom att teckna samarbetsavtal med – och förvärva en del av kundstocken från – fullservicebyrån UCS One Economy, med kontor i Linköping och Norrköping.

För UCS One Economy innebär detta att kundstocken som flyttas till Wint ger en direkt ersättning och sedan en löpande ersättning varje år om kunderna är kvar. Upplägget är unikt i sitt slag och syftar till att etablera partnerskapet genom att skapa ett nytt erbjudande på marknaden med fokus på kundupplevelsen. Kunderna hanterar bolagets ekonomi i Wints proaktiva todo-flöde där löpande bokföring, betalningar, deklarationer, löner och bokslut sker per automatik. UCS One Economy är fortsatt kundansvariga och erbjuder samma personliga kontakt som innan. Partnerskapet är ett direkt svar på den utmaning som branschen länge stångats mot – låg lönsamhet på löpande bokföringstjänster.

– Vi är väldigt glada över det här samarbetet med UCS One Economy som blir en stark partner med bred expertis. Tillsammans kommer vi ta flera steg på vägen mot att verkställa den förändring som branschen länge pratat om och samtidigt stärka redovisningsekonomens framtida roll som rådgivare. Kundnyttan ökar inte för att en och samma person bokför underlag manuellt, den ökar när du kan ge kunden något utöver det som förväntas, säger Wints VD, Daniel Johansson.

Ambitionen med samarbetet är att skapa ett gemensamt erbjudande som ökar mervärdet och blir ett kostnadseffektivt alternativ för bådas kundstock. UCS One Economy har en bred kompetens inom ekonomi, HR, lön och affärssystem, vilket är något som Wints tillväxtkunder behöver, samtidigt som de mindre kunderna uppskattar möjligheten att erbjudas en förtroendepart, som hjälper till med löpande frågeställningar.

– För oss är det viktigt att ligga i framkant när det kommer till nya lösningar som kan innebära att våra kunder får en enklare vardag. Kunderna väljer i första hand oss för att vi ingjuter förtroende och expertis inom områden de behöver hjälp med, därför är det också viktigt att vi kan erbjuda lösningar som vi tror kommer vara bäst för deras verksamhet. För de kunder där vi kan erbjuda Wint ser vi positivt på att vår konsulter inte kommer behöva lägga tid på löpande bokföring och administration utan istället utveckla sin roll som kundansvarig och rådgivare,  säger Maria Hedvall, VD på UCS One Economy.

Läs mer om hur du kan bli byråpartner med Wint

Feb 23, 2023