Wint tar in kapital och blir samtidigt personalägt

Det Wint arbetar för är att öka hastigheten ännu mer när det kommer till att automatisera och visualisera företags ekonomiadministration. Det är inte längre en handfull ägare, nu är det 44 personer och bolag som har ägarintresse i Wint. Dessutom har bolaget möjlighet att fortsätta investera i utveckling.

Mar 24, 2015

“Vårt främsta fokus är att förbättra kundupplevelsen för hur ekonomiadministration fungerar, och för att lyckas med detta behöver vi utöka utvecklingsavdelningen. Vilket så klart kostar pengar”, förklarar Björn Elfgren, VD på Wint. “Vi har kommit långt, förmodligen längst i branschen med att ändra hur svenska företag ser på bokföring och företagsadministration, men innebär det att vi är nöjda och sitter ner? Nej, vi har mycket mer storslagna planer än det vi än så länge har presterat.”

För att kunna köra snabbare och fortsätta utveckla nya verktyg för Sveriges företagare har Wint gjort en nyemission, som främst riktat sig mot externa investerare. Men även personalen fick samma möjlighet att gå in som ägare.

“Det kändes helt rätt att erbjuda de vi varje dag skrattar tillsammans med, gråter ihop med och umgås med samma möjlighet som externa investerare”, förklarar Björn, som verkligen värnar om att du som anställd på Wint ska känna att du är med och är delaktig i förändringsresan.“Det är en lång resa vi är ute på, där vi ska förändra hur Sveriges företag ser på ekonomi och bokföring. För att orka detta behöver vi vara så många som möjligt som vill vara med och dra lasset. Och jag vill känna att vi gör detta tillsammans. Alla vi som arbetar på Wint har ett viktigt ansvar att utveckla vårt bolag. Att erbjuda ägarskap är bara ett sätt vi jobbar på att få hög delaktighet. Vi försöker på mängder av sätt, för vi tror att få med personalen är det viktigaste vi kan göra.”

Utöver personalen går Almi Invest in som ägare, tillsammans med bland annat Christian Lauritzen och Bengt Nilsson. Något som ger mer än hårda pengar in i bolaget.

“Christian med sina erfarenheter, bland annat i uppstarten av Adlibris och Bengt med hur man bygger affärssystem, i form av IFS, kommer betyda oerhört mycket för oss att ha i vår närhet. Vi står ofta inför svåra beslut och här är externa ögon väldigt viktigt för oss”, säger Björn, som också gläds åt Almis hjälp. Ulf Green, fondansvarig på Almi Invest om varför de valde gå in i Wint; “Vi tror på teamet i Wint och vi tror att Wint är väl positionerat för att växa kraftigt de närmsta åren. Wint har en stark entreprenörssjäl i en konservativ marknad och ett riktigt attraktivt erbjudande till kund.” Han fortsätter; “Vi är övertygade om att digitaliserad och automatiserad bokföring kommer växa kraftigt under de närmsta åren.”

Mar 24, 2015