Wint och Revideco evolutionerar branschen - Inleder unikt partnerskap

Antti J. Niemi, Revideco och Daniel Johansson, Wint.

Den automatiserade ekonomitjänsten Wint och revisions- och redovisningsbyrån Revideco gör nu gemensam sak och inleder ett unikt partnerskap. - Vi har hittat ett sätt att erbjuda våra kunder det bästa av två världar, automatiserad bokföring och personlig rådgivning i en helhetslösning. Det är en evolution vi pratar om, säger Antti J. Niemi, vd på Revideco.

Oct 27, 2022

Branschen står inför flera utmaningar, en är att den löpande redovisningen, i takt med ökad automatisering, blir en tjänst med lägre marginaler. Många små och medelstora byråer tar därför steget att, i huvudsak, bli rådgivare.

- Vi tycker oss också se att det generellt blir svårare för branschen att attrahera och behålla personal, vilket ställer högre krav på byråerna att erbjuda arbetsuppgifter som får redovisningskonsulterna att stanna kvar. Samtidigt har vi kunder som vill ha någon att rådfråga. Nu tror vi oss ha hittat ett sätt att både utveckla och hjälpa branschen framåt, säger Daniel Johansson, vd på Wint.

Strax innan sommaren 2022 presenterade Wint ett förslag på win-win-modell för Revideco. Ett förslag som låter byrån ha kvar sin djupa relation med kunden, samtidigt som Wint sköter de bitar som inte längre kräver manuell hantering. Genom att automatisera den löpande redovisningen för den del av byråns nya och befintliga kunder som det passar för, kan Revideco istället fokusera på den viktiga personliga kontakten, med löpande avstämningsmöten och regelbunden genomgång av kundernas ekonomi.

- Vi började fundera på vad som skulle hända om byråerna kunde lägga mer tid på rådgivning och mindre tid på löpande redovisning, säger Daniel Johansson. Genom att automatisera de flesta bokföringsmomenten är vår övertygelse att nya möjligheter kommer öppna sig för dagens konsulter att jobba med mer utvecklande och lönsamma uppgifter.

Detta unika erbjudande ger även en möjlighet att behålla och attrahera nya kunder som efterfrågar en automatiserad bokföringslösning, och samtidigt fortsätta leverera rådgivning till dessa. I bakgrunden finns en ekonomisk uppgörelse som leder till en månatlig ersättning för byrån. Byrån får med andra ord en passiv inkomst från Wint samtidigt som fokus istället kan ligga på de insatser som skapar mervärde för kunden.

- Byrån får därmed möjlighet att ta betalt för den höga kompetens de sitter på, säger Daniel Johanson.

Modellen bygger på ett djupt förtroende mellan parterna och en samsyn på den viktiga kundrelationen.

- Jag vill betona att automatiserad bokföring inte passar alla, för många behövs en skräddarsydd lösning. Vi kommer fortsätta rekommendera och leverera det vi är övertygade om är den bästa lösningen för varje enskild kund. Med det sagt tror vi att automatisk och uppdaterad bokföring tillsammans med professionell och personlig rådgivning kommer passa fler och fler -och det vill vi verkligen vara med om att utveckla, säger Antti J. Niemi, vd på Revideco.

Läs mer om hur du kan bli byråpartner med Wint

Oct 27, 2022