Erik Olsson tecknar ramavtal med Wint – ska automatisera hela koncernens ekonomi

Daniel Johansson, vd på Wint och Maths Alvfalk, tillväxtchef på Erik Olsson.

Den automatiserade bokföringstjänsten Wint och mäklarkoncernen Erik Olsson har tecknat ett ramavtal med ambitionen att samtliga Erik Olsson-bolag ska använda Wints tjänst för sin bokföring och administration senast 2023.

Feb 22, 2022

Det nya ramavtalet innebär att Wint ska vara Erik Olsson-koncernens preferred partner som bokföringstjänst för såväl nya som befintliga bolag i koncernen.

Wint har byggt en unik lösning för fastighetsmäklare som innebär att man kan automatisera såväl den löpande bokföringen som hanteringen av handpenning och provision. Allt för att den enskilde mäklaren och mäklarbyrån ska kunna fokusera på kärnverksamheten: att förmedla bostäder. Genom sömlös integration med redan befintliga mäklarsystem behöver mäklaren lägga minimal tid på administration.

– Det här avtalet är en viktig del i den expansionsfas Erik Olsson befinner sig i som koncern just nu. Med Wints automatiserade handpennings- och provisionslösning sparar vi massor med tid, och kan sälja fler bostäder. Wint är utan tvekan det bästa valet för mäklare just nu. Vi ser inte att det finns någon annan tjänst som löser våra utmaningar så här enkelt, säger Maths Alvfalk, Tillväxtchef på Erik Olsson.

Utöver sin automatiserade helhetstjänst för bokföring erbjuder Wint också så kallade lagerbolag, dvs “tomma” aktiebolag, inklusive bankkonto och kopplingar till såväl Skatteverket som Wints tjänst. Dessa kommer också utgöra en viktig del i Erik Olssons framtida expansion.

Från och med 1 februari är ambitionen att alla nya Erik Olsson-bolag ska startas i samarbete med Wint och med Wint som bokföringstjänst. Det innebär att hela Erik Olsson-sfären får ett gemensamt ekonomisystem.

– Erik Olsson är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och vi planerar att öppna 4-5 nya kontor och starta ett 30 tal nya bolag under 2022. Dessa bolag startar vi genom Wints lagerbolagslösning, vilket gör att de snabbt är på banan och redo att förmedla bostäder åt våra kunder direkt, säger Maths Alvfalk.

2021 var Erik Olsson Sveriges snabbast växande fastighetsmäklarföretag och presterade för 14:e året i rad Bäst Betalt till sina kunder, med ett genomsnittligt slutpris som var 9,4 % högre än konkurrenterna.

– För oss är det självklart roligt att en av Sveriges främsta mäklarkoncerner väljer att ge oss det här förtroendet. Vi har utvecklat den här tjänsten under lång tid och kan i och med det här samarbetet konstatera att vi är störst i Sverige på bokföring för mäklare, säger Daniel Johansson VD på Wint.

Erik Olsson och Wint inledde sitt samarbete den 1 december 2021.

Feb 22, 2022