Guide: 6 tips för att få betalt snabbare

Ett bra kassaflöde och pengar på kontot är något alla bolag vill ha. Ändå är det många företagare som slarvar med sin likviditet. Bocka av dessa punkter för att minska din kredittid, förbättra ditt kassaflöde och slippa ta lån.

Tid är pengar brukar man säga. Det gäller inte minst om du driver en verksamhet där du fakturerar dina kunder. Använd dessa tips för att få betalt snabbare:

1. Korta tiden från order till leverans

En klassisk flaskhals – ordrar kommer in och läggs på kö, vilket leder till att leveransen senareläggs. Det kan få ödesdigra konsekvenser om du måste lägga ut pengar under produktionstiden. Försök att effektivisera dina processer och använd smarta verktyg som gör att du kan leverera så snabbt som möjligt.

2. Kan du förskottsfakturera?

Kan Spotify kan väl du? Med en tydlig prismodell kan du få iväg fakturan innan produkten är skickad. Om inte det går, försök åtminstone få en delbetalning i förskott för att täcka eventuella utgifter under produktions- eller leveranstiden. Säljer du tjänster? Be om 25 % i förskott. Du får in pengar snabbare och kunden blir mindre benägen att avboka.

3. Fakturera direkt

Många företag säljer väldigt bra men har ändå stora likviditetsproblem, för att de sitter för länge på sina fakturor. Tiden från det att en tjänst utförs, eller en vara skickas, till att fakturan kommer iväg är det som du som företagare kan påverka mest. Kom ihåg att du inte är klar när du levererat – du är klar när du skickat fakturan!

4. Korta faktureringstiden

Kör du på den gamla klassikern “30 dagar netto”? Varför? Idag, när fakturan skickas digitalt och kommer fram till kunden omedelbart, finns ingen anledning att kunden ska hålla på betalningen i 30 dagar. Testa att halvera till 15 dagar. Om någon protesterar, ta en förhandling. Det brukar oftast gå att komma överens.

5. Var snabb med påminnelser

Många kunder slarvar med betalningen. Vissa sätter till och med i system att dra ut lite på tiden. Se till att pricka av betalningar löpande i ditt faktureringssystem. Om någon inte betalat, skicka påminnelse samma dag eller dagen efter. Annars drar det lätt iväg och du får pengarna sent.

6. Skippa mellanleden

Så här har det sett ut tidigare: kunden betalar fakturan till din bank som sitter på pengarna i två dagar innan de hamnar hos dig. Men idag finns alternativ – se över rutiner och betalleverantörer för att få pengarna så snabbt som möjligt.

Vill du lägga mindre tid på fakturering och få betalt snabbare?

Se hur Wint kan hjälpa dig hela vägen.

Få artiklar som denna i din inkorg

Vill du slippa tänka på din ekonomi?

Lär dig mer om Wint

Vill du få företagstips direkt i din inkorg?

Signa upp för Wints nyhetsbrev!