Vad sägs om en enklare vardag?

Ingen blir mäklare för att få syssla med ekonomiadministration. Den är ett nödvändigt ont som stjäl tid från huvudsysslorna. Men det måste inte vara så. Använd Wint så slipper du bevaka kontot efter handpenning eller betala ut provisionen manuellt. Vi automatiserar hela din administration.

Anmäl intresse!

Automatisera ekonomin.

Wint har byggt en specialanpassad lösning för Fastighetsbyrån, med en färdig integration mot ert affärssystem. Du kan fokusera på din kärnverksamhet medan Wint administrerar din ekonomi automatiskt – och förser dig med liverapporter över din försäljning.

Det enda du behöver göra:

Räkna ut ditt pris

Vad är din årsomsättning?

Ditt pris hos Wint blir:

Vad ingår i priset?

Det enkla svaret är: allt. Allt som har med din ekonomihantering att göra åtminstone. Men för att vara lite mer specifika:

  • Automatisk hantering av handpenning & provision
  • Löpande bokföring
  • Automatiserad kvitto- & fakturahantering
  • Alla betalningar – leverantörsskulder,
    moms, skatter, utlägg, löner, osv.
  • Avstämning mot bankkonto
  • Lönehantering & arbetsgivardeklaration
  • Rapportering till Skatteverket
  • Månadsbokslut
  • Rapporter i realtid
  • Löpande support
  • Årsbokslut och årsredovisning
  • Bolagsdeklaration
  • Näringsbilagor
  • K10 för delägare

Vanliga frågor

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om Wints unika lösning för Fastighetsbyrån.

För dig som ännu inte är kund

Vad behöver jag som mäklare göra?

Du behöver fylla i FasIT komplett och markera ett objekt som sålt. Sedan inväntar du bara att en leverantörsfaktura för utbetalning dyker upp och när allt är grönt så godkänner du den. Resten löser Wint. Säljaren får sin del av handpenningen och provisionen hamnar på bolagets konto.

Vem fyller i FasIT att handpenningen är mottagen?

Så snart handpenningen är inbetald skickar Wint data tillbaka till FasIT som bockar i att handpenningen är erlagd, samma för när handpenningen blivit utbetald.

Kan jag kolla status på inbetalningar av handpenningar?

Ja, när du är inloggad i Wint kan du se handpenningens status genom att gå in under Kundfakturor i menyn och filtrera på till exempel köparens namn, summa eller liknande.

Kundfakturor, leverantörsfakturor … Vad är vad?

Säljaren av ett objekt räknas som leverantör och köparen räknas som kund i Wint.

Det innebär att köparen ska betala in en handpenning som motsvarar summan på den kundfaktura som automatiskt skapats i Wint. När handpenningen är betald ska den (minus provision) vidare till säljaren, varför det skapas en leverantörsfaktura som du får godkänna innan betalning.

Handpenning in – kommer från era köpare = kundfakturor i Wint

Handpenning ut = ska till era säljare = leverantörsfakturor i Wint

Provision = pengar in till bolaget = kundfakturor i Wint

När har säljarna sina pengar?

Betalfilerna går från Wint varje kväll. Alla betalningar som har godkänts av dig innan kl 17.15 går iväg samma dag och din säljare har pengarna på sitt konto dagen efter. Godkänner du utbetalningen efter kl 17.15 går pengarna påföljande dag.

Hur fungerar hanteringen av handpenning?

När du markerar ett objekt som sålt i FasIT kommer informationen direkt in i Wint (tänk därför på att fylla i FasIT komplett innan du markerar som sålt).

När informationen kommer in till Wint skapas det automatiskt upp en kundfaktura* på handpenningsbeloppet. Denna är utställd i köparens namn och ligger i systemet och väntar på att köparen ska betala in handpenningen på banken.

Så snart handpenningen kommit in på banken skapas en leverantörsfaktura* upp i Wint, för att betala ut handpenning minus provision till säljaren. Denna är utställd i säljarens namn och du som mäklare får upp den för godkännande i Wint-appen. Stämmer allt och eventuella förbehåll eller medlemskap är släckta så godkänner du leverantörsfakturan. Wint ser då till att säljaren får sin del av handpenningen och att provisionen går iväg till bolagets konto.

* Förklaring av begreppen “Kundfaktura”, resp. “Leverantörsfaktura” kan du läsa mer om i frågan "Kundfakturor, leverantörsfakturor ... Vad är vad?"

Värderingar och skrivningar

Har du en värdering som ska betalas av kund? Det skapas automatiskt en faktura åt dig i Wint för detta. Det blir en “Ej skickad kundfaktura” som du hittar på din todo i Wint. Klicka in dig på fakturan och skicka den genom att klicka på maila, ladda ner eller skicka för utskrift.

För att Wint ska kunna skapa dessa behöver objektet startas upp som typen “värdering”. Det behöver finnas ett arvode inlagt och en värderingsdag. Funkar det inte? Vänd er gärna till supporten i FasIT så hjälper de er att felsöka.

Skrivningar utan handpenning fungerar likadant som värderingar!

Handpenningen ska betalas till ett bankgironummer. Hur gör jag då?

Wint kan betala ut även till ett bankgiro, det kräver bara en liten liten handpåläggning. Lägg in bankgironumret i kontonummerrutan i FasIT, skicka sedan en support i Wint och tala om vilket objekt det gäller och att det ska betalas till ett bankgiro. Vi ser till att utbetalningsfakturan skapas upp, du godkänner den som vanligt och betalningen skickas till angivet bankgiro.

Affärer där arvodet är större än handpenningen

I de fall där arvodet överstiger summan av handpenningen skapar Wint upp en utbetalningsfaktura till säljaren på hela handpenningen samt en Ej skickad kundfaktura på arvodet. Du kan då skicka arvodesfakturan till den som ska betala arvodet alternativt endast ladda ner fakturan så att den blir bokförd om arvodesbetalningen hanteras av er genom slutlikviden. Utbetalning av hela handpenningen godkänner du som vanligt.

För dig som redan är kund

Varför får jag ett meddelande om “Försäljning med saknad information”?

Om du inte har hanterat de notiser du får i systemet kan det fortfarande saknas uppgifter i FasIT när handpenningen betalas in. Då skickar vi dig ytterligare ett meddelande för att du ska veta att pengarna kommit in men att FasIT behöver kompletteras.

Markera detta ärende som löst när du hanterat ändringen i FasIT.

Vad är det för notiser jag får i det dagliga mailet?

Om det skulle saknas någon information i FasIT – t.ex. säljarens kontonummer – så kan Wint inte skapa upp utbetalningen. Du får då en notis i systemet som påminner dig om att du behöver komplettera FasIT med uppgifter. Detta för att allt ska vara klart för utbetalning när handpenningen väl kommer in. Hantera gärna dina notiser löpande.

Vad gör jag om summan på utbetalningskortet inte stämmer?

Skulle provisionen eller någon annan summa inte stämma så kan du alltid hantera utbetalningen själv, manuellt, d.v.s. göra överföringarna på banken. Bocka då i “redan betald” innan du godkänner utbetalningskortet, så går inga pengar iväg via Wint. Skapa också gärna ett supportärende och informera oss om vad som inte stämde.

Jag ser inte vad som kommit in och vad som dragits på mitt klientmedelskonto

Istället för att du tittar på banken kan du gå in i Wint och ser över dina kund- och leverantörsfakturor där. Det är det bästa sättet att få realtidsuppdateringar över vad som händer med din ekonomi.

Jag har fyllt i kontonummer men får fortfarande inte upp något kort för utbetalning.

Om du har fler än en säljare inlagd i FasIT behöver båda dessa ha kontonummer för utbetalning. Om pengarna ska ut till ett och samma konto behöver du välja “gemensamt konto”. Tänk på att kolla så att kontonummer ligger på rätt rad när du bockat i gemensamt konto.

Jag får inget kort för utbetalning, trots att handpenningen kommit in.

Om så är fallet, kontrollera först att följande kriterier uppfylls:

1. Är säljarens/säljarnas kontonummer inlagda i FasIT?

2. Har du råkat markera objektet som reserverat istället för sålt? Ett objekt ska alltid markeras som sålt vid påskrift – detta är enligt huvudkontorets instruktioner.

Om problemet kvarstår trots att båda dessa kriterier är uppfyllda, var vänlig kontakta vår support genom att använda Support-knappen i systemet.

Vill du veta mer om de delar av Wints tjänst som inte är unika för Fastighetsbyrån?

Kolla in vår FAQ

Dröm! Jag är redo att köra!

Fyll i formuläret för att anmäla intresse för Wint.