Så kommer du igång med Wint

Dags att flytta bokföringen till Wint? Grymt! För att komma igång ordentligt behöver vi lösa vissa saker tillsammans under uppstarten. Sen kan Wint ta över och sköta hela din ekonomi per automatik. Så här går uppstarten till:

Hoppa till intresseanmälan

Just nu!

Prova Wint helt gratis, året ut!

Anmäl intresse

Börja med att fylla i formuläret längre ner på sidan så hör vi av oss för att visa dig systemet.

Ditt Wint-konto startas upp

När du bestämt dig för Wint och avtalet är signat får du ditt inlogg. Redan nu finns några uppgifter i din Att göra-lista i Wint. Vi behöver nämligen hjälp att få behörighet till din bank och från Skatteverket.

Vi flyttar över din bokföring

Om du använt en annan bokföringstjänst eller byrå tidigare så kontaktar vi dem och kollar så att alla siffror landat rätt. Om nåt behöver bokföras ikapp fixar våra ekonomer det.

Dags för onboarding

När dina siffror är på plats går vårt onboarding-team igenom uppstarten med dig. Om det behövs hjälper de till att sätta upp specifika rutiner för ditt bolag.

Dröm! Wint är grejen för mig!

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och berättar mer om tjänsten och erbjudandet.

Har du några frågor?

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna som handlar om att bli kund.

Vad gör era ekonomer egentligen?

Bakom Wint finns såväl utvecklare som ekonomer och auktoriserade redovisningskonsulter. När vi kombinerar deras kunskap med helt digitala system får vi ut det bästa av två världar. 

Våra ekonomer kvalitetssäkrar bokföringen och ser till att den är korrekt. Tack vare dem kan du lita på att momsen verkligen stämmer, redovisas i tid och blir betald.

Dessutom vet du att det alltid finns någon, med koll på lagar och regler, att prata med om det skulle behövas. När du ber om rådgivning från Wint får du nämligen prata med en expert inom just det område frågan gäller. OM du behöver skatterådgivning får du prata med en skatteexpert, till exempel.

Vad behöver jag som kund göra?

Vi strävar efter att automatisera ert bolags ekonomi så mycket som möjligt. Du som kund ska alltså lägga minsta möjliga tid på löpande ekonomihantering och istället lägga din administrativa tid på att fatta väl underbyggda beslut.

Det finns dock tre saker vi inte kan göra utan lite hjälp från dig:

1. Vi betalar inga leverantörsfakturor utan ditt godkännande. Det är ju trots allt dina pengar det handlar om. Därför får du en notis när det finns en faktura att betala. Då kan du godkänna – eller komplettera – med ett klick. Då genomförs betalningen och kostnaden bokförs automatiskt.

2. Vi kan inte se om du gjort utlägg för inköp till företaget, dvs när du inte betalat via faktura. Därför ser vi gärna att du fotar och skickar in dina kvitton i appen så fort som möjligt efter köpet. Då bokförs inköpet automatiskt och du får pengar för ditt utlägg inom ett par dagar.

3. Vi kan inte heller veta när du har utfört ett jobb som du vill ha betalt för. Därför får du skapa dina fakturor själv. Det gör du enkelt i vårt system – det mesta är förifyllt – och skickar fakturan digitalt med ett knapptryck.

Allt annat, såsom löpande bokföring, momsdeklarationer, betalningar och bokslut, sköter Wints system åt dig. Här kan du läsa mer om hur Wint fungerar i praktiken.

Varför ska jag använda Wint istället för en vanlig redovisningsbyrå?

Den största skillnaden mellan Wint och en traditionell redovisningsbyrå är att med oss behöver du knappt tänka på din bokföring alls. Det kommer du inte ifrån med en vanlig redovisningsbyrå.

Många andra säger samma sak; att de ska digitalisera din bokföring och hjälpa dig med helheten, men så får du ändå sortera fakturor, häfta kvitton, sköta dina betalningar och deklarera din moms. Så blir det inte med oss och det kan vi lova dig.

Hos oss räcker det att du godkänner med ett klick när vi ska betala dina leverantörsfakturor, att du fotar och skickar in ditt kvitto om du gjort ett utlägg och att du skapar fakturor när du vill ta betalt av dina kunder.

Du ska alltså välja Wint istället för en vanlig redovisningsbyrå (eller ett digitalt bokföringsprogram) om du vill lägga ner minsta möjliga tid på din ekonomi och mesta möjliga tid på din egentliga verksamhet. Wint är en äkta automatiserad bokföringstjänst och inget halvdant.

För ett mer utförligt svar, läs vår artikel "Därför ska du välja Wint istället för en vanlig redovisningsbyrå – fem skäl".

Vad behöver jag som kund ha koll på?

Inte så mycket alls, faktiskt. När vi behöver din hjälp lägger vi en to-do i din att göra-lista som du ser antingen i appen eller i webbgränssnittet. Det handlar oftast om att godkänna betalning av fakturor, moms, lön eller liknande.

Kvitton som ska redovisas får du också ta ansvar för att skicka in och om du vill ha betalt från dina kunder behöver du skapa fakturorna själv. Mer än så behöver du inte hålla koll på, resten sköter vår automatiserade bokföringslösning tillsammans med våra ekonomer.

Måste jag bokföra om jag använder Wint?

Självklart inte! Det är ju lite det som är poängen med att automatisera din bokföring med Wint. Du använder ju Wint för att slippa sånt som nästan alla företagare tycker är tråkigt – som bokföring, momsdeklarationer och skattesatser. Vi är ju inget bokföringsprogram utan en bokföringstjänst där till och med bokslutet ingår. Gött va?

Kostar det nåt att koppla Wint till sin bank?

Nej, Wint tar inte ut några sådana avgifter, oavsett vilken bank du har. Däremot kan vissa banker ta ut en årsavgift för kopplingen. Denna varierar från bank till bank.