Nya regler kring förmånsbil 2021 – det här är vad som gäller

Kör du, eller planerar du att skaffa, en förmånsbil genom ditt företag? Har du koll på att Regeringen under 2021 genomför hela tre större regeländringar som kommer att påverka kostnaden för att ha en förmånsbil? I den här artikeln förklarar vi vad som gäller.

Många svenska företagare erbjuder sig själva och eventuella anställda möjligheten att köra en förmånsbil, det vill säga en bil där arbetsgivaren står för kostnaderna och den som nyttjar bilen beskattas för förmånen som om det vore ett tillägg på lönen. 

Förmånsbeskattningen baseras på bilens förmånsvärde, som i sin tur beräknas utifrån en schablon för vad Skatteverket anser att olika bilmodeller med eventuella tillägg är värda. Men under 2021 införs nya regler kring förmånsbilar som gör att man skulle kunna ifrågasätta om en förmånsbil verkligen är så förmånlig längre. 

Det rör sig om tre stora förändringar:

  • Slopad rabatt på förmånsvärdet för miljöbilar (infördes vid årsskiftet) 
  • Förändring i bonus/malus-beräkningen (från 1 april)
  • Justering av beräkningsformeln för bilförmåner (från 1 juli)

Så vad innebär då detta för dig som har – eller ska skaffa – förmånsbil? I mitten på februari 2021 anordnade jag ett välbesökt webinar där jag förklarade vad reglerna innebär och hur du som företagare kan resonera i frågan om förmånsbil. Om du missade det tillfället har du fortfarande chansen att ladda ner en inspelning.

Ladda ner inspelning: 
“Allt du behöver veta om tjänstebil och förmånsbil under 2021”

Så påverkar de nya reglerna dig som företagare

1. Slopad rabatt på förmånsvärdet för miljöbilar

De senaste åren har förmånsvärdet för så kallade miljöbilar beräknats utifrån priset för närmast jämförbara bil utan miljöteknik, samt en rabatt på 40 % eller maximalt 10 000 kr per år. Men sedan årsskiftet har denna rabatt plockats bort, vilket kan få konsekvenser för den som kör miljöbil.

Avskaffandet av rabatten innebär i många fall en ökning av förmånsvärdet med upp till 10 000 kr per år för de som i dagsläget har en miljöbil som förmånsbil. Ändringen gäller nämligen även för befintliga förmånsbilar.

Dock är det fortfarande så att förmånsvärdet för miljöbilar beräknas utifrån priset för närmast jämförbara bensin- eller dieselbil istället för miljöbilens faktiska nypris. Så i många fall bör förmånsvärdet för miljöbilar ändå bli lägre i förhållande till nypris än vad det blir för fossildrivna bilar.

Läs också: “Tänk på detta INNAN du skaffar företagsbil”

2. Nya regler kring bonus/malus

En annan regeländring, som kommer att införas från och med den 1 april, är att bonus/malus uppdateras med nya hårdare siffror. Bonus/malus innebär att man ger en bonus för bilar med låga utsläpp samt höjd fordonsskatt för bilar med högre utsläpp. 

Bonusen för bilar med noll koldioxidutsläpp kommer att öka till maximalt 70 000 kr, medan bilar med högre utsläpp får en förhöjd årlig fordonsskatt i tre år, vilket direkt påverkar förmånsvärdet.

Det innebär att om du planerar att skaffa en stor bensinbil som släpper ut mycket koldioxid bör du skaffa den innan 1 april. Om du ska skaffa en väldigt dyr miljöbil med noll utsläpp blir det dock ingen större skillnad i april. Däremot skulle det rent teoretiskt kunna bli billigare efter 1 juli, tack vare den tredje regeländringen.

3. Högre beräkning av förmånsvärde

Från och med 1 juli höjs nämligen baskostnaden för beräkning av förmånsvärde rent generellt så att de flesta bilar får ett högre förmånsvärde än tidigare. Samtidigt kommer det så kallade lyxbilstillägget försvinna, vilket betyder att bilar med ett nypris under ca 600 000 kr får ett högre förmånsvärde, medan bilar med ett högre nybilspris än 600 000 kr faktiskt kommer att få lägre förmånsvärde än tidigare.

Inte lika attraktivt med förmånsbil längre?

De nya reglerna, framförallt den nya beräkningen av förmånsvärde, införs för att bilförmånen på ett bättre sätt än tidigare ska spegla den faktiska kostnaden att äga motsvarande bil. 

Men justeringarna innebär också att man i många fall kan ifrågasätta om det verkligen är förmånligt att köra en företagsbil, eller om man lika gärna skulle kunna köpa eller leasa bilen som privatperson.

Samtidigt finns det såklart lägen då det absolut kan vara attraktivt att ha en förmånsbil – speciellt för den som driver företaget. Men man bör nog räkna lite extra på saken innan man väljer bilmodell. Jag brukar dessutom alltid rekommendera att man använder sig av omvänd löneväxling och nettolöneavdrag istället för förmån, för att låta sin nya bil förbättra underlaget för SGI, pension och K10, vilket jag också tog upp i ett segment i mitt webinar. Titta gärna på det om du inte redan gjort det! Lycka till”

Vill du veta mer om de nya reglerna kring förmånsbil?

>>Ladda ner Wints webinar om förmånsbil redan idag <<

Fler än 350 företagare har redan sett det.

Vill du slippa tänka på din ekonomi?

Lär dig mer om Wint

Få artiklar som denna i din inkorg

Är Wint grejen för er?

Jag är intresserad!

Vill du få företagstips direkt i din inkorg?

Signa upp för Wints nyhetsbrev!