9 dåliga vanor som påverkar dig varje dag

Svajpar du höger för ofta eller prioriterar du fel på jobbet? Alla gör vi dagligen små saker som kan påverkar såväl vår effektivitet som vår hälsa och vårt psykiska mående negativt. Här listar vi 9 beteendemönster du borde försöka undvika – både på jobbet och hemma.

Även smarta människor kan fatta dåliga beslut. Oftast beror det på att man gör saker av gammal vana eller för att man helt enkelt inte ägnar någon tid åt att fundera på alternativet eller konsekvenserna. Webbplatsen Business Insider har identifierat ett gäng dåliga beslut som många av oss fattar varje dag, utan att inse det. Hur många av dessa fällor går själv i?

Löser du de enklaste uppgifterna först?

Du är inte ensam. De flesta av oss gillar att beta av så många lätta uppgifter som möjligt innan vi hugger tag i de stora och mer komplicerade puckarna. Det känns ju så bra att bocka av sin to-do-lista, eller hur?

Men det bästa vore faktiskt att börja med det svåra och jobbiga istället. Mark Twain sägs ha sagt någonting i stil med “Om det är ditt jobb att äta en groda är det bäst att göra det direkt på morgonen. Och om det är ditt jobb att äta två grodor är det bäst att äta den största först.”

Det må låta både äckligt och makabert, men det ligger någonting i det. Med tanke på att de flesta får sämre fokus, ork och arbetsvilja ju längre dagen går är det väl inte mer än logiskt att börja dagen med de stora och viktiga uppgifterna? Man vet ju aldrig hur dagen kommer att utveckla sig.

Kollar du inkorgen så fort du får ett mail?

Nyfikenheten som uppstår när ett nytt mail dimper in kan vara svår att motstå. Men du borde försöka. Undersökningar visar nämligen att det tar upp till 40 % längre tid att genomföra vissa uppgifter om du avbryter dig själv för att kolla inkorgen istället för att ha fullt fokus på det du ska göra.

Även om du känner dig produktiv när du multitaskar är det alltså kanske snarare tvärtom. Försök istället avsätta viss tid för mail och annan för dina uppgifter. Stäng ner mailklienten när du ska fokusera på jobbet.

Lägger du telefonen på skrivbordet?

Självklart, du måste ju vara tillgänglig för samtal, eller hur? Men faktum är att mobilen stör din koncentration när du egentligen borde jobba. Och att sätta telefonen på ljudlös räcker inte.

Forskare publicerade en rapport i Journal of the Association for Consumer Research där de hävdar att blotta närvaron av en telefon på skrivbordet – eller i närheten av dig – kan störa din prestationsförmåga. De hävdar därför att den bästa lösningen vore att helt enkelt lägga telefonen i ett annat rum. Skulle du klara det?

Kan du inte låta bli att gräla med din partner?

Vi har alla varit där. Vår partner fäller en syrlig kommentar och trots att det inte är meningen kontrar vi på volley med någonting som är både värre och spydigare. Och vips, så är den dåliga stämningen ett faktum ...

Försök att undvika impulsen att ge tillbaka med samma mynt. Testa istället att avstyra konflikten – antingen genom att visa att du förstår vad din partner menar (även om du ännu inte gör det) eller genom att helt enkelt svara “aj!”. Då gör du partnern medveten om att hens kommentar var taskig och att du hellre vill diskutera sansat.

Lättare sagt än gjort, men väl värt det om man kan undvika tråkiga konflikter.

Sitter du ner hela dagarna?

När man jobbar på kontor erbjuds få naturliga tillfällen till fysisk aktivitet. De flesta av oss sitter förmodligen stilla vid våra skrivbord större delen av dagen, trots att vi vet att vi borde röra på oss mer.

Men du måste inte gå ut och springa eller ta timslånga promenader. Så länge du tar för vana att gå upp och röra lite på dig flera gånger om dagen så har du mycket att vinna. Det har nämligen visat sig att de som är aktiva i åtminstone en sammanlagd timme varje dag mår bättre både fysiskt och psykiskt än de som sitter stilla. Och det spelar ingen roll om man är aktiv i 5-minutersomgångar eller längre stunder.

Slökollar du dina sociala medier?

Enligt en rapport som publicerats hos American Psychological Association finns det två sätt att använda sociala medier: passivt eller aktivt.

Ett aktivt användande innebär att du för direkta konversationer eller engagerar dig genom att skriva statusuppdateringar och lägga upp bilder. Passivt användande innebär att du – som i de flesta fall – bara scrollar dig igenom flödet.

Förutom att slökollande i sociala medier kanske inte är det mest produktiva du kan ägna dig åt så finns det de som hävdar att det är är direkt dåligt för både humöret och välmåeendet. Studier visar nämligen att den som passivt scrollar igenom flödet mår sämre – troligtvis för att uppdateringar om andras (påstått) härliga och glamourösa liv väcker någon form av avundsjuka inom oss.

Lyssnar du på musik medan du jobbar?

Visst, man kanske känner sig mer fokuserad och produktiv med musik i öronen – men mest troligt är man inte det. Tvärtom visar allt fler undersökningar att prestationsnivån i de flesta fall försämras när man lyssnar på musik – åtminstone om man ägnar sig åt arbete som kräver att man ska läsa eller skriva.

Det kan vara något att tänka på nästa gång du behöver avskärma dig från omvärlden för att slutföra en uppgift. Strunta i musiken och gå istället undan till ett tyst rum för att inte bli störd.

Svajpar du höger för ofta?

Att få många matchningar i sina dating-appar kan väl knappast vara negativt? Jo, enligt Helen Fisher, relationsforskare och konsult åt match.com, riskerar den som matchar för mycket att drabbas av kognitiv överbelastning.

Människans hjärna är nämligen inte designad för att välja mellan hundratals olika alternativ – vare sig det gäller att köpa lunch, välja festklädsel eller bestämma vem man ska dejta. Hon föreslår istället att man ska ta det lugnt med svajpningen och fundera på om man verkligen vill dejta den man får upp i appen.

Och om du får en match – styr upp en dejt! En matchning gör väl ingen nytta om man inte skickar ett meddelande?

Stannar du uppe för sent?

Så kallad “bedtime procrastination” blir allt vanligare i dagens samhälle. Vi skjuter helt enkelt upp vårt sänggående, trots att ingenting hindrar oss från att gå och lägga oss.  Istället sitter vi kvar och tittar på nån halvdålig serie, scrollar i telefonen eller zappar på TV:n.

Gå och lägg dig! Sömnbrist kan i vissa fall vara nästan lika dåligt som rökning, så stäng av TV:n, släck lampan och se till att få din välbehövliga sömn. Både du och dina kollegor kommer att tacka dig imorgon.

Få artiklar som denna i din inkorg

Vill du veta hur Wint kan effektivisera din vardag?

Ja, jag vill ha mer tid till annat!

Vill du få företagstips direkt i din inkorg?

Signa upp för Wints nyhetsbrev!